Kültür Sanat Edebiyat Şiir

zal oğlu rüstem sizce ne demek, zal oğlu rüstem size neyi çağrıştırıyor?

zal oğlu rüstem terimi Hikmet Turan tarafından 12.05.2005 tarihinde eklendi

  • Yılmaz Derin
    Yılmaz Derin 18.05.2016 - 02:17

    Rüstem batım Show. genel sapık. delikli demirden korkmayan ve tirene binen şahıs-ı na munaaaaahasır bir vatandaş'ül cenabet.

  • Alp Aldatmaz
    Alp Aldatmaz 30.09.2015 - 15:25

    Zaloglu'nu bosverinde, Saka (iskit) Hakan'i Alp Er Tonga, bu Rüstemleri mahfetmis 70 savasin hepsinde yenmis.

    Zaloglu Rüstem'e kürt diyenler bunu iranda söylerse, iran'daki farslar onlari devletin tarihine muhalefetten devrim mahkemesinde yargilayip meydanda asarlar.

    Bu kürtler tam kro, Fars'larin herseyini sahiplenirler. Kütçe bile farsça iken, kelimeleri kürtçe diyerek her boku kürtçe diye lanse ederler.

    Farslar o kadar mühimdiler de, neden Türkler yönetti orayi 1000 senedir. Bugünkú iraní bile Türkler kurdu, farslar daha dün iktidar oldular.

  • Beria Mümine Akela
    Beria Mümine Akela 09.09.2015 - 16:27

    Firdevsi'nin 5 ciltlik Şehnamesinde müthiş bir şekilde anlattığı İran halk kahramanı Rüstem'in babası olan Zal albinoydu doğdunda. bu yüzden babası onu terketmiş ve simurg büyütmüştü onu. Rüstem oğlu Sührab'ı öldürdüğünde ve Keykavus'un oğluna bakmaya başladıktan sonra bıraktım okumayı Şehname'yi.

  • Memet Kaynar
    Memet Kaynar 08.05.2013 - 22:23

    hep merak ediyrdum zaloglu rustemin hayatini, bir yigit kahraman oldugunu duymustum ama nereli oldugu hakkinda bilgim yoktu. yaptigim bazi arastirmalara gore, daha once iclerine sindiremedikleri diger kürt dusunurlerler gibi ZAL'ıda sindiremediler. okuduklarima gore zalda kürt.

  • Emren Güleryüz
    Emren Güleryüz 07.09.2012 - 10:51

    hani Rüstem bembeyaz doğuyorda zal onu kuşlara emanet ediyor (simorg) ben acıyla demlenen bu yüreği kime emanet edeyim

  • Mehmet Fatih Balta
    Mehmet Fatih Balta 29.08.2012 - 22:02

    Rüstem-e Zâl... Bir iran evsanevi kahramanı olarak geçer. Neriman ] Samu sawur ] Zal Ve Rüstem Mezopotamya egemenliğinin yüzyılalrca Perslerde olması; Perslerle yüzyıllarca ortak bir yasayıs icinde olmaları nedeniyle İran hükümdarlarına hizmet etmişlerdir. Kürt oldukları bilinmektedir. Kürtler newroz bayramlarında bu şahısları yad etme törenleri yapmıslardır. Yine bir iran evsanevi kahramanı olan Demirci Kawa da bu törenlerde temsillenmiştir. Fakat günümüzde bu törenlerin sayısı nerdeyse tükenmiştir.

    Rüstemin oğlu Sohrab hariç hepsi iran için hizmetler vermiştir. İran kralı Key Kawus Rüstemin pek söz dinlememesi itibari ile Rüstemi 20 yıl şehire girmemek kaydıyla sürgün etmiştir. Bu sırada Rüstemin karısı Tahmina ile bir çoçukları olur. Fakat Rüstemin sürgün edilmesi ve yenilmez bir kahraman olması yüzünden düşmanlarıda bulunmaktadır. Tahmina bu yüzden Sohrab a babasının Rüstem olduğunu açıklamadan onu büyütmüştür. Zamanla Sohrabın namı büyük derecede yayılır. Ve turan hükümdarı Efrasiyab onu sarayına davet eder ve İranla savaşmak ve askerline cesaret vermek adına generali olarak tayin eder. Tahmina Efrasiyabın İrana savaş açaçağını duyunca Rüstemin bu savaşa katılacagından emindir. Bu yüzden oğlu Sohrab'a Babasının kim olduğunu açıklar. Efrasiyab bu gerçeği bilmekteydi amacı baba ve oğulu birbirine vurdurmaktı. Ama bu açıklamaya engel olamamıştır fakat yinede durum onun lehine gelişir.
    İran hükümdarı Sohrabın ne kadar büyük bir savaşçı oldugunu duyunca bir sekilde Rüstemin en iyi arkadaslarını göndererk onu geri getirtir. Fakat Sohrab ın namı Key Kawus u öylesine etkilemiştir ki Rüstemin yaşınıda göz önünde bulundurarak. Rüstemin savaşa katıldıgında adının açıklanmasını istemez cünkü olurda Sohrab, Rüstemi yenerse bu yenilgi İran ordusunu büyük bir korkuya itecektir. Bu yüzden Baba ve oğul birbirinin kim olduklarını bilmeden savaşırlar ve savasşın sonunda Rüstem oğlunu yener ve öldürür.
    Zerdüşt rahiplerden pehlevice öğrenen firdevsi bunu epik ve destansı ve insnaı büyüleyecek sekilde anlatmıstır.


    Ama günümüzde resmi olarak bu insnaların kürt oldugu açıklanmamıştır. Tıpkı Selahaddin eyyubi gibi. Ve yine diyarbakırlı Nesimi, Urfalı Nabi, bugün ki Kuzey ırakta yaşayan Fuzuli mehmet ve daha bilemediğimiz yüzlerce kişi ve Tüm kürt tarihi yokolmus, tahrip edilmis ve gizlenmiştir.

    Bkz:
    Zaloğlu Rüstemin Oğlu filmi


    Rüstem ile Sohrab'ın hikâyesi...
    http://mavikubbe.blogcu.com/rustem-ile-sohrab-in-hikayesi/10702443

  • Belgin Zal
    Belgin Zal 18.03.2012 - 01:06

    zaloğlu rüstem inanc güc adalet simgesidir bence

  • Belgin Zal
    Belgin Zal 18.03.2012 - 01:05

    zal

  • Acem Kizii
    Acem Kizii 03.10.2011 - 15:01

    Hakī m Abu'l-Qā sim Ferdowsī iranin saiirlerinden yazdigi muhtesem siirler her okudumda kendimi o hikayenin tam ortasinda buldum muhtesem bir sah eser bence :)

  • Ercan Taşdemir
    Ercan Taşdemir 10.09.2011 - 17:13

    'Okla vurulmayacağına kanaat getirirse, meydanda bin kişiye meydan okuma cesareti varmış'... Bu, ne kadar doğru bilemem; ama gerçekten karşısına bir ordu çıkaracak kadar bazı korkak medeniyetler de vardı. Kendilerini uygar gören doğu kavimlerini ve cahil diye adlandıranların, korkak sananların aynaya baktıkları kesindir.

  • Yunus Tunçok
    Yunus Tunçok 19.07.2011 - 09:20

    zaloğlu rüstem efrasiyabı yenerek ömrünün son dönemlerinde bir zafer daha kazanmıştı. fakat öldürmek istememişt efrasiyab'ı; çünkü oda kendisi kadar güçlü ve başarılı bir komutandı. ama barışa şans tanımamıştı.850 yaşları civarında öldüğünde sayısız zafer bırakacaktı arkasında.kaynak tarihi taberi

  • Belgin Zal
    Belgin Zal 15.01.2011 - 15:14

    zaloğlu rüstem zal benim ata dedemdir ben zaloğlu hakkında geniş bilgi edınmek istiyorum bilgisi olanlar detey bilmek istıyorum belgelı bilgilere ihtiyacım var irana bile gitmeyi düşünüyorum lutfen belge nerden bulurum yardımcıolabılecek birileri varsa destek bekliyorum teşekkurler belgin zal

  • Belgin Zal
    Belgin Zal 15.01.2011 - 15:12

    zaloğlu rüstem zal benim ata dedemdir ben zaloğlu hakkında geniş bilgi edınmek istiyorum bilgisi olanlar detey bilmek istıyorum belgelı bilgilere ihtiyacım var irana bile gitmeyi düşünüyorum lutfen belge nerden bulurum yardımcıolabılecek birileri varsa destek bekliyorum teşekkurler belgin zal

  • Osman Demir
    Osman Demir 24.09.2010 - 14:07

    Okuduklarımdan anladığım kadarı ile islamdan önce yaşayıp müslüman olan, kürt olup pers kahramanı olan, iranlı yada kürt olmasına rağmen arabistanda mezarı olan, Hz Ali tarafından kabrinden çıkarılan biri imiş. Hz Ali İle Rüstemin Hikayesinin yalandan ibaret olduğunu düşünüyorum. Rüstemin ispatlanamayan bir kahraman olduğu belli iken, teketekte Hz Alinin Rüstem gibi bir hayal kahramanından güçsüz olduğunu düşünmeside bir o kadar hayaldir. Netekim Hz ali Rüstemi Training Knife ile bile keser hemde stunda. :) Aynı zamanda kürt yada farisi olan birinin Hz alinin yaşadığı yerdeki kabristanda yatması ne kadar saçmadır. Arap olmasın sakın.. Birde rüstemi zal kürtçe imişmişde o yüzden kürtmüş. Kürtmüş farisiymiş beni ilgilendirmez de rüstemi zal kürtçe biye bu adam kürt olmak zorunda değilki. O na kalırsa zal oğlu rüstem türkçe bu adam türkmü şimdi. rüstem bin zal'da arapça ne ilginç dimi. Zal son rustam de ingilizce. Vay be..

  • Sait Sezgin
    Sait Sezgin 11.09.2010 - 22:01

    olmayan bir milleti milet yapmaya ugrasmak olmayan bir dili dilyapmaya kalkmak kadar ici disi bos bir ugras yokdur bizim insanimiz ve hem dinkardesimiz olan ve anadolu topraklarinda yasamis veyasamaya devam eden bir halk veya bir asiret toplulugu olan kürkleri millet yapmaya ve kürtce dillerini dünya dillerinden bir millet dili oldugunu savunmak kadar
    bos bir ugras yokdur

  • Salih Sarikaya
    Salih Sarikaya 22.08.2010 - 20:08

    zalaoglu rüstem cok dindar ve cok güclü bir zatti ha türk ha kürt ne farkeder! sonucda müslümandi elhamdülillah! rabbim onun ve onun gibilerden razi olsun amin!

  • Salih Sarikaya
    Salih Sarikaya 21.08.2010 - 18:25

    atmayin bre cahiller

  • Salih Sarikaya
    Salih Sarikaya 21.08.2010 - 18:22

    arkadaslar su kürt türk olayini kaldirin allah rizasi icin hepimiz kardesiz! zalaoglu rüstem gercekten bir kahramandi ve dindardi bazi arkadaslarin yazdigi gibi hz.ali.radiyallahu anh.bir riyayete göre basindan gercekten mezar hadisesi gemistir! sunuda unutmayalim lütfen ahirette türk kürt sorulmayacak (yani hic bir irk) ama müslümanlik elbette sorulacak! BU COK ÖNEMLI ARKADASLAR!

  • Mustafa Yılmaz
    Mustafa Yılmaz 21.07.2010 - 16:42

    Zaloğlu rüstem yada rüzteme zal farsça kökenlı isim olup ıranda yaşamış mitolojik bır ıran kahramanıdır

  • Cemal Yildirmaz
    Cemal Yildirmaz 03.07.2010 - 14:25

    tûrklerin tarih boyunca kendilerine mal etmeye calistigi ama bunu beceremeyince de bu sefer arap yada fars olarak lanse etmeye calistiklari eba muslimi horasani,selahattini eyyubi ve daha bir cok tarihi kisilik gibi rostemê zal(yani zal in oglu rustem) da bir kûrt tûr ama ne yazikki turanci zihniyet bunu bir turlu kabullenemedigi icin her zaman bu tur kisilikler ya turk yada arap yada fars olarak yutturulmaya calisilmistir.

  • Ali Akyüz
    Ali Akyüz 21.05.2010 - 21:32

    hz ali banlik duygusuna kapılır ve çokgüçlü olduğunu düşünür peygamberimize gelir ve benden daha güçlü biri varmı der oda mezarlığa git selamün aleyküm rüstem de der ama elini tutma sakın der hz ali mezarlıga gider selamün aleyküm rüstem der 5 ila 6 mezardan aleyküm selam derler sonrasında ali 1 sefer daha selam verir ama bu sefer selamün aleyküm zaloğlu rüstemm der bir mezarın içinden iri yarı güçlü kuvvetli bir adam çıkar aleyküm selam ya ali. ve rüstem ya ali şu elini uzatta şurdan çıkayım der ali elini vermez yanına irice bir taş atar tutunsun diye rüstem taşi eline alır okadar kuvvetlidirki taşı unufak eder sonra mezardan çıkar ayağının bastığı yer çöker ya ali toprak çürümüş bizi tartmıyo der ve sonrasın da ya ali allah sana aslanım dedi bana kedim deseydi sen görseydin rüstemi der arkadaşlar bu yazdıklarım yaşlı bir amcamızdan dinledim nekadar doğru veya yanlış bilmiyorum...

  • Erdem Ülkün
    Erdem Ülkün 12.03.2010 - 19:48

    Yazım hatası.Zaloğlu Rüstem (birleşik olacaktı)

    Bir muhalefet milletvekili Zaloğlu Rüstem olmaya soyunmuş,Ancak Zülfikarı tahta olduğundan bu işi kıvıramamıştır.üstelik de genel başkanı tarafından azarlanmıştır.

  • Emin Kurt
    Emin Kurt 10.03.2010 - 19:50

    ünlü kürt kahramanıdır.rüstemi mizal kürtçe bir kelimedir...rüstemi misal isalmiyet olmdan önce yaşamıştır..küfarların devri çok büyük hayvaların yaşadığı devirde yaşamışlar..rüstem bir gün yağmur yağar o da ıslanmamak için mağaraya girer ama mağarın ağzı çok acayip bir götürünüşü var. rüstemi mizal mağarayı inceler bakar eberet derler kütçe; canavar mı dinazor mu.. o zamann çocuktur.çok korkar gider babasına olup biteni süyler...babası o ana güler oğlum o ebreti ben ödürdüm mağaraya ben yapıştırdım derler....rüstemi mizal ın inancında bildiğim kadarıyla büyle demiş GECE VE GÜNDÜZÜN ALLAHI NA İNANIYORUM DEMİŞ.
    yani allah inancı var demek ki...bildiğm kadarıyala hz ali efendimiz bir gün savaştan gelir fatma annemiz onu karşılar hz ali savaşta üstün bir zafer kazandığı için çok bübürlenir...at tan inmek ister fakat inemez ayağı şiştiği için ayağı o demirden çokamaz..fatma annemiz peygamber efendimize gider..olup biteni süyler ...peygamber efendimiz de hz aliye bir gürev verir.. gürevi şudur bir yeri tarif eder o falan yere git orda olup biteni bize rapor et..der. hz ali gider o yere gider bakarki üyle bir insan çıkarki çok farklı bir gürünüşü var..kılıcı bir tepe kadar kalkanı 2 tepe kadar kendiside bir dağ kadar. var..hz aliye selam verir hz ali selamı almaz geri düner...olup biteni süyler..peygamber efendimizde eğer onun selamını alsaydın ne kadar savaşa gitseydin o da yardımına gelecekti...der...sayın okurlar doğru rüstemi mizalın kalıntıları iranda fakat büyük cengaver in kalıntıları hala iranda saklıyor..kılıcı kalkanı hala var fakat güstrilmiyor..niye kürt olduğu için... biraz DÜRÜST OLALIM..BÜTÜN OKURLARA TEŞEKÜR EDERİM..

  • Hilmi Akyol
    Hilmi Akyol 07.02.2010 - 13:40

    Ristemê Zal Med- asûr ortak imparatorluğunda ünlü Kurd kahramanın adıdır. we yaşamı boyunca Turan ırkıyla savaşmıştır. bunu iranlı yazar Eli şeriati de kitabında yazmıştı Ristem Kurd tür

  • Mine Karahanli
    Mine Karahanli 03.02.2010 - 22:12

    Hanimin Ciftligi adli dizide ki bir karakter ilk aklima gelen :)

  • İrem Bilgiç
    İrem Bilgiç 13.01.2010 - 18:31

    rüsteme zal bir kürt kahramanıdır.

  • Mehmet Bağlı
    Mehmet Bağlı 13.12.2009 - 13:22

    zal oğlu rüstem kürt edebiyatında bir kahraman dır türklere kadar yansımıştır rüsteme zale nin adına şakılar yazılmıştır

  • Sultan Şeker
    Sultan Şeker 20.11.2009 - 11:40

    bizimde zal oğlu rüstem var hani şuhanımın çiftliğindeki :)))

  • Nusret Orhan
    Nusret Orhan 07.11.2009 - 16:47

    Zal oğlu Ramazan'ın abisi olmalı :)))

  • Jack Peterson
    Jack Peterson 04.11.2009 - 16:52

    Allah'ın Aslanı olarak anılan Hz.Ali'nin güç konusunda benliğe kapılması sonucu Hz.Muhammed'in mezarlığa git ve zaloğlu Rüstem kim diye sor der Hz.Ali gider ve sorar ve mezardan çıkan Rüstem Hz.Aliye doğru gelirken her adımında yer sallanır.Gerisini tam olarak hatırlamıyorum ama doğru olanı bu.

    Ayrıca Zaloğlu isminin nerden geldiğinide bilen yok sanırım.
    Annesinin adı Zeliha dan gelir ZeLihA OĞLU RÜSTEM.

  • Ferruh Safak
    Ferruh Safak 27.10.2009 - 01:31

    Yanlis yazilan bir basliktir...

  • Çetin Temel
    Çetin Temel 26.10.2009 - 01:09

    atıp tutmayın arkadaşlar alın size bilimsel ve gerçek bilgiler.


    PROF. DR. NİMET YILDIRIM
    ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ FARS DİLİ VE EDEBİYATI


    İran millî kahramanlık anlatılarının en ünlü karakteri. Bazen adıyla birlikte bir nitelemesi ya da lakabı olarak kullanılan “Tehemten” ile de adlandırılır. “Rüstem” sözcüğü, “reuze” ve “tehem” kelimelerinden oluşmuş bir bileşiktir. “Tehem”; Avestâ ve Eski Farsça’da; “Taxma” şekliyle: “cesur” ve “kahraman” anlamındadır.[1] Rüstem, altı yüz yıl yaşamıştır. Eski İran’da egemenlik sürmüş ünlü hükümdarlardan Keykubâd, Keykâvûs ve Keyhusrev dönemlerinin dünya kahramanıdır. Her üç hükümdarın egemenliğinin de, en büyük dayanağı onun varlığıydı. Akıllılığı ile cesaretini birleştirerek ünlü kişiliğini elde etmiş olan[2] Rüstem, Pehlevî edebiyatında “Rostahm” ve “Rostethem” şekilleriyle de bilinir. “Rüstem” kelimesi, Fars edebiyatında onun lakabı olarak bilinen “uzun boylu”, “iri yapılı” ve “güçlü” anlamlarındaki “Tehemten” sözcüğüyle eş anlamlıdır.[3] Avestâ’da adı yer almayan Rüstem ve adı etrafında çeşitli dönemlerde değişik kişiler tarafından kaleme alınan efsanelerin kaynağı hakkında birtakım tespitlerde bulunmak da İran mitoloji ve hikaye tarihinin en zor konuları arasında yer alır. Bu isim bazılarınca Gerşâsb’ın lakaplarından biridir ve buradan hareketle Rüstem, Gerşâsb’ın kendisidir. Ancak Nöldeke ve Christensen Bu iki isim arasında bir ilgi bulunmadığı kanısındadırlar. Tarihî verilerden anlaşıldığı kadarıyla Rüstem, Eşkânî ileri gelenleri ve kahramanlarından biridir. Millî efsanelere girmesiyle birlikte millî bir kahramana dönüşmüş ve kendisine birtakım olağanüstü efsanevî özellikler verilmiştir. [4]
    Dünya pehlivanı Rüstem, yine İran millî kahramanı ak saçlı Zâl’ın, Kâbul hükümdarının kızı Rûdâbe ile evliliğinden dünyaya gelmiştir. Annesi, Rûdâbe; dedesi, Sâm; karısının adı Tehmîne ve kızının adı da Bânûgoşesb’tir.[5] Onun doğumu da, yaşantısı gibi olağanüstü, efsanevî ve şaşırtıcıdır. Her şeye çare bulan Sîmorğ’un yardımıyla dünyaya gelmiş ve hızla büyüyüp gelişerek kısa süre sonra yiğitlere yaraşır bir vücut yapısına ve güce kavuşmuş, kısa sürede yaşıtlarından daha hızlı bir şekilde büyümüştür. Hayatının tamamı, başarılarla dolu ve özgürlükler içerisinde Zâbulistân’da geçen Rüstem, İran krallarının, özellikle savaşlarda sıkıntıya düştükleri anlarda yardımlarına koşmuş ve onları sıkıntıdan uzaklaştırmış, her defasında İran halkını kesin tehlikelerden kurtarmıştır. Rüstem Hefthân’ı geçtikten sonra Dîv-i Sepîd: Beyaz Dev ile savaştı. Sonra, Bîjen’i Efrâsyâb’ın kuyusundan kurtardı. Ehrimen yaratılışlı Efrâsyâb’dan Siyâveş’in intikamını aldı. Eşkebûs’u öldürdü. Bilmeyerek oğlu Sohrâb’ın bağrını parçaladı. Nihayet ömrünün sonlarına doğru mağrur şehzade İsfendiyâr, Goştâsp’ın hileleriyle onun elinde can verdi. Bu maceralardan sonra, artık Rüstem’in boğazından tatlı bir lokma geçmedi. Sonunda üvey kardeşi Şeğâd’ın hileleriyle bir kuyuya düşürülerek atı Rahş ile birlikte öldürüldü. [6]
    İslâm sonrası dönem İran kültüründe, Rüstem tartışmasız olarak İslâm öncesi İran ve mitolojik İran tarihinin rivayetleriyle efsanelerindeki en ünlü ve en etkili efsanevî kahraman olarak yerini almış, Fars kültürü ve edebiyatında önemli, bir o kadar da özgün bir konum elde etmiştir. İran millî kahramanlık hikayelerinde yer alan bütün kahramanların özelliklerini kendisinde toplayan bir kişiliktir. Yedi yüz batman ağırlığındaki gürzü, çok güçlü kemendi, yıldırım hızındaki atı Rahş ve hiçbir darbeden etkilenmeyen zırhı ona Fars kültürü, tarihi ve edebiyatında millî bir kahraman unvanı ve imajı kazandırmıştır. O her zaman halkla iç içe yaşamıştır. Yaşadığı dönemden sonra kaleme alınmış, tarihî, efsanevî her eserde yer almış, Fars geleneklerinde kahramanlığı, cesareti, korkusuzluğu, yardımseverliği gibi güzel davranışlarıyla bir dünya kahramanı olarak simgeleşmiştir. Bir bakıma İran kültür ve tarihinde kahramanlık ve cesaret onun adıyla yoğrulmuş, Rüstem adı hep bu kelimelerle yan yana anılmıştır. [7]
    Şâhnâme ve diğer Farsça metinlerde Rüstem adı; Rustem-i Pehlevân, Rustem-i Pîlten, Rustem-i Tîzçeng, Rustem-i Cengcû, Rustem-i Dîvbend, Rustem-i Zâl, Rustem-i Zâbûlî, Rustem-i Zâvulî, Rustem-i Dâstân, Rustem-i Serfirâz, Rustem-i Sevâr, Rustem-i Şîrdil, Rustem-i Şîrmerd, Rustem-i Kînehâh, Rustem-i Nâmver, Rustem-i Nâmdâr… vb. nitelemelerle geçer. [8]
    Fars edebiyatında birçok efsanenin temel karakteri olan Sîmorğ’un Rüstem’in hayatında çok önemli bir yeri vardır. Simorğ, Rüstem’in babası ünlü İranlı kahraman Zâl’ı yaşadığı dağda bulmuş, onu beslemiş ve büyütmüştür. Zâl, Sîmorğ’dan ayrılacağı zaman bir tüyünü kendisine vererek ihtiyacı anında onu ateşe attığında haberin kendisine ulaşacağını ve yardımına yetişeceğini söylemiş. Rüstem’in doğumu yaklaşıp da, Rûdâbe büyük sıkıntılarla yüz yüze geldiğinde Sîmorğ’un dediğini yapmış ve onun yardımlarıyla Rûdâbe’nin karnını yararak Rüstem’i dünyaya getirmişlerdir. Sîmorğ, sadece Zâl’a değil Rüstem’e de yardımlarda bulunmuş; Rüstem, İsfendiyâr ile savaşında ağır yaralanınca yine ondan yardım istenmiş, o gelerek Rüstem ile atı Rahş’ı iyileştirmiştir. [9]
    Öte yandan İranlı ünlü kahraman Sohrâb, Rüstem ile Semengân hükümdarının kızı Tehmîne aşkının meyvesi olarak Semengân’da dünyaya gelmiştir. Efrâsyâb, onun Rüstem’in oğlu olduğunu bilmesine rağmen baba-oğlun birbirlerini tanımamalarını ve Rüstem’in Sohrâb’ın eliyle öldürülmesini, sonra da oğlunu öldürmeyi ve böylece ikisinden de kurtulmayı hedeflemektedir. Savaş sonunda, Rüstem bilmeden oğlunu yaralamış, yaraladığı kişinin oğlu olduğunu anladığından “nûşdârû” adıyla bilinen ilacı getirmesi için Gûderz’i Kâvûs’a göndermiş, o, bu ilacı vermeyince, kızarak kendisi gitmiş, ancak bu defa da, o yoldayken Sohrâb ölmüş, Rüstem oğlunun naşını alarak Sîstân’a götürmüştür. “Sohrâb’ın ölümünden sonra nûşdârû” sözü buradan gelmektedir. [10]
    Şâhnâme’ye göre; kahinler, İran’da doğacak bir çocuğun büyüdüğünde Sîstân ve bütün İran’ı alt üst edeceği, Sâm ailesinin sonunun bu çocuğun elinde olduğu, onun, insanların huzur ve rahatını bozacağı şeklinde yorumlar yapmışlardır.[11] Bu çocuk, Rüstem’in üvey kardeşi Şeğâd’tır. Şeğâd, kardeşi Rüstem’i aldatıp hileyle atı Rahş ile birlikte bir kuyuda kurduğu tuzağa düşürerek öldürmüş, kendisi de Rüstem’in son anda attığı bir ok ile ölmüştür.[12]
    Rüstem’in annesi Rûdâbe, Kâbîl padişahı Mihrâb’ın kızıdır. Rûdâbe’nin Zâl ile olan aşkı, Şâhnâme’nin en güzel lirik hikayelerinden birine konu ve dillere destan olmuştur. Rûdâbe, uzun mücadeleler ve bir dizi ilginç serüvenden sonra Zâl ile evlenebilmiş ve Rüstem bu evlilikten dünyaya gelmiştir. Rûdâbe, Şâhnâme’nin iffet ve namusuyla öne çıkan, bu özellikleriyle ün kazanan kadın kahramanlarından biridir. Özellikle İran tarihinin en büyük kahramanı Rüstem’i dünyaya getirmesi ve onun annesi olması, kendisini çok anlamlı bir üne kavuşturmuştur. Çok uzun bir hayat yaşayan Rûdâbe, oğlu Rüstem’in ölümünden sonra çöllere düşmüş ve aklını kaybetmiştir.[13]
    Rüstem’in karısı, Semengân hükümdarının kızı Tehmîne, Sohrâb’ın annesidir.[14] Tehmîne’nin serüveni, Şâhnâme’de Rüstem ve Sohrâb hikayesiyle bağlantılı bir şekilde lirik bir tarzda başlamakta, savaşa dönüşmüş şekliyle trajik olarak sona ermektedir.
    Rüstem’in muhteşem özellikleriyle insanları hayrete düşüren, ilginç sıfatlarla nitelenen atının adı da Rahş’tır. Şâhnâme’ye göre, çok sayıda at sürülerinin içinden uzun araştırmalar sonucunda seçilerek bulunmuş, Rüstem’in ömrü kadar uzun bir ömrü olmuştur. Şâhnâme’de, bu at, çok ilginç ve şaşırtıcı nitelikleriyle anlatılmıştır.[15] Önemli ölçüde klasik Fars gelenekleri ve İran mitolojisi kökenlerine dayanan ve bunların yoğun etkisinde kalmış olan Fars tasavvuf edebiyatında Rahş, birtakım yüce anlamlar yaratmada ve yüksek tasavvufi düşünceler üretmede önemli bir araç olarak kabul edilmiştir. [16]
    Eski İran’a ait mitolojik rivayetler daha sonraki dönemlerde tasavvuf edebiyatında da yaygınlaşmış, özellikle peygamberler ile ilgili anlatımlarda ve bazen de İran mitolojik rivayetleriyle ilgili hikayelerde önemli ölçülerde yer almıştır. Örneğin mutasavvıf şairler, Rüstem ile Dîv-i Sepîd: Beyaz Dev hikayesindeki içerikten hareketle birtakım yorumlar yapmışlardır. Bu hikayedeki tiplemelerle, kişinin/sâlik nefs-i emmâresini yenilgiye uğratıp egemenliği altına alması arasında bağlantı kurarak yorumlama yoluna giden ilk şair Senâî-yi Ğaznevî’dir. Senâî, Rüstem ile Beyaz Dev arasındaki mücadeleyi tasavvufî bir alana çekmiş, mistik anlamlar yükleyerek değişik bir boyutta yorumlamıştır. [17] Bu tarz yorumlamalar ve farklı telmîhler, sûfî şairlerin dizerinde bolca görülmektedir. Ancak tasavvuf konulu mesnevilerde ağırlıklı telmîhler şiirin içerisinde açıklanarak anlatılırken, yine tasavvufî gazellerde üstü kapalı kalmaktadır. Bu şiirlerde egemen tema: peygamber kıssaları ve Samî kökenli rivayetlerdedir. olayla bir şekilde ilişkilendirilmektedir.
    Avestâ ve Avestâ ile ilgili kaleme alınmış eserler, Pehlevî dilindeki kaynaklar ve İran mitolojisi konusundaki diğer araştırmalardan elde edilen verilere göre, eski İran’da kahramanlık hikayelerinin geçmişi, bu milletin tarih öncesi devirlerine kadar uzanmaktadır. Avestâ ve Şâhnâme’deki Gerşâsp ve Rüstem gibi kahramanların birçok özellikleri Hint-İran medeniyetinin ortak eski tanrılarından olan Indra’nın özellikleriyle aynıdır. Sanskrit edebiyatından geriye kalan ve Şâhnâme’deki Rüstem’e uyarlanan hikayelerden ortaya çıkan şekliyle Indra’nın alışılmadık ve olağanüstü bir şekilde dünyaya geldiği gibi Rüstem de aynı şekilde doğmuştur. Indra’nın daha çocuklukta güneşi eliyle harekete geçirmesindeki gücü Rüstem’de de görülmekte; o da, büyük cesurluklar göstermektedir. Tanrılar arasında Indra büyüklüğü ve çok fazla yemesiyle ile bilinirken kahramanlar arasında da Rüstem iri yapısıyla ve olağanüstü derecede fazla yemesiyle ün kazanmıştır. [18]
    Rüstem’in kahramanlık özellikleri ve kişilik göstergelerine dikkat edildiğinde, bir çok yönüyle eski ünlü Hint-İran tanrılarından İndra’ya oldukça benzerken, bazı yönleriyle de bu antik çağlar tanrısının yeryüzündeki temsilcisi olarak kabul edilir.[19] Rüstem’in baştan başa bütün hayatı, İranlılar için gurur verici savaşları, gösterdiği kahramanlıklar ve mücadeleler ile doludur. Özellikle Rüstem’in iyi adlılık ve özgürlük sembolü olarak yer aldığı Rüstem ve İsfendiyâr hikayesinde bu özellikler daha da belirgindir. Hayatının bütün evreleri kötülükler ve kötülük temsilcisi güçlerle mücadeleler ve savaşlarla geçmiştir. Rüstem ve Yunan mitolojisindeki Prometheus, her ikisi de, adaletsizliğe karşı direnmiş ve mücadele vermişlerdir. Rüstem, adaletsiz uygulamalarıyla tanınan Goştâsp ile, Prometheus de Zeus’un bitmek tükenmek bilmeyen bencil uygulamalarıyla savaşmaktaydı. [20]
    Diğer taraftan Rüstem’in “Hefthân”ı içeriği açısından Herkül’ün “On iki Hân”ına benzemektedir. Rüstem adı, Avestâ‘da asla geçmemektedir. Pehlevî dilinde kaleme alınmış eserlerde de Rüstem adı “Rustehm” şekliyle nadir de olsa yer almaktadır. Buna karşın “Herkül” adı Yunan mitolojik kaynaklarında tanrılar soyundan gelen bir kahraman olarak temel rolü oynamaktadır.
    Rüstem hakkında Şâhnâme dışında kalmış birtakım efsaneler de vardır. Bu efsaneler VI. Yüzyılda yaşamış, ancak adı bilinmeyen bir şair tarafından derlenmiş, Bunlar arasında en önemlilerinden biri de, Dâstân-i Kek Kûhzâd adıyla ün kazanmıştır. Eser, Sîstân ve Horâsân ravilerinin şifahî anlatımlarından derlenerek oluşturulmuştur. Yaklaşık 700 beyitten oluşan Dâstân-i Kek Kûhzâd, teknik terimleri ve terkipleriyle de dikkat çeker.[21] Eser Şâhnâme ile birlikte birkaç kez yayınlanmıştır. Rüstem’i konu alan hikayelerden biri de Dâstân-i Şebreng adlı efsanedir. Eserin içeriği, Rüstem ile başta Dîv-i Sepîd’in oğlu Şebreng olmak üzere diğer bütün Mâzenderân devlerin savaşlarından oluşmaktadır. Bu manzumenin yazılış tarihi, Moğollar öncesi döneme büyük bir ihtimalle VI./XII. yüzyıla rastlamaktadır. [22]
    Meşrutiyet döneminin ünlü şair ve yazarlarından Melikuşşuarâ Bahâr, Rustemnâme adlı bir kasidesinde, Rüstem’in gerçek macerasından ilham alarak mizah karışık hayalî bir manzume kaleme almıştır. Ölümsüzlüğünden ve insan üstü mitolojik yapısıyla özelliklerinden esinlenerek onu XX. yüzyılda yeniden canlandırmış ve yaşadığı çağın toplumlarında gördüğü birçok çarpıklığı ve alışkanlıkları alaya almıştır. [23]


    BİBLİYOGRAFYA
    Afîfî, Rahîm, Esâtîr ve Ferheng-i Îrân Der Niviştehâ-yi Pehlevî, Tahran 1374 hş.,
    Bahâr, Costârî Çend Der Ferheng-i Îrân, Tahran 1382 hş.
    Brujin, J.T.P., De, “Rustem”, The Encyclopaedia of Islam/EI2 (Ing) , VIIII.
    Dihhudâ, Alî Ekber, Luğatnâme-yi Dihhudâ, Tahran 1346 hş., “Rustem”, XXV.
    Firdevsî, Ebu’l-Kâsım, Şâhnâme (nşr. Mohl, Julius) , Tahran 1377 hş.
    Hurremşâhî, Bahâuddîn, Hâfıznâme, Tahran 1372 hş.
    Kezzâzî, Mîr Celâluddîn, Nâme-yi Bâstân, Tahran 1381 hş.
    Mâzenderânî, Huseyn Şehîdî, Ferheng-i Şâhnâme/Nâm-i Kesân ve Câyhâ, Tahran 1377 hş.
    Mu’în, Muhammed, Ferheng-i Fârsî, Tahran 1375 hş., “Rustem”, V.
    Muhammed Pâdişâh, Ferheng-i Câmi-‘i Fârsî/Ânendrâc (nşr. Muhammed-i Debîrsîyâkî) , Tahran 1335 hş.
    Oşîderî, Cihângîr, Dânişnâme-yi Mezdiyesnâ, Tahran 1371 hş.
    Rezmcû, Huseyn, Kalemrov-i Edebiyyât-i Hamâsi-yi Îrân, Tahran 1381 hş.
    Sâdıkî, Ferîdûn, “Rüstem”, Dânişnâme-yi Edeb-i Fârsî (ed. Hasan-i Enûşe) , Tahran 1375 hş.
    Safâ, Zebîhullâh, Hemâseserâyî Der Îrân, Tahran 1367 hş.
    Şemîsâ, Sîrûs, Ferheng-i İşârât-i Edebiyyât-i Farsî, Tahran 1375 hş.
    Şemîsâ, Sîrûs, Ferheng-i Telmîhât, Tahran 1375 hş.
    Vahîdî, Huseyn, “Sîmorğ, Morğ-i Fermânrevâ”, Hestî, I/3, Tahran 1372 hş.
    Yâhakkî, Muhammed Ca’fer, Yâhakkî, Ferheng-i Esâtîr ve İşârât-i Dâstânî der Edebiyyât-i Fârsî, Tahran 1375 hş.
    Zumurrudî, Humeyrâ, Nakd-i Tatbîkî-yi Edyân ve Esâtîr Der Şâhnâme-yi Firdevsî, Hamse-yi Nizâmî ve Mantıku’t-tayr, Tahran 1382 hş.
    [1] Hurremşâhî, Bahâuddîn, Hâfıznâme, Tahran 1372 hş., II, 1203; Şemîsâ, Sîrûs, Ferheng-i İşârât-i Edebiyyât-i Farsî, Tahran 1375 hş., s. 292; Mâzenderânî, Huseyn Şehîdî, Ferheng-i Şâhnâme/Nâm-i Kesân ve Câyhâ, Tahran 1377 hş., s. 239; Brujin, J.T.P., De, “Rustem”, EI2 (Ing) , VIIII, 636.
    [2] Hurremşâhî, Hâfıznâme, II, 1203; Mu’în, Muhammed, Ferheng-i Fârsî, Tahran 1375 hş., “Rustem”, V, 589.
    [3] Yâhakkî, Muhammed Ca’fer, Ferheng-i Esâtîr ve İşârât-i Dâstânî der Edebiyyât-i Fârsî, Tahran 1375 hş., s. 213; Oşîderî, Cihângîr, Dânişnâme-yi Mezdiyesnâ, Tahran 1371 hş., s. 295; Afîfî, Rahîm, Esâtîr ve Ferheng-i Îrân Der Niviştehâ-yi Pehlevî, Tahran 1374 hş., s. 529; Kezzâzî, Mîr Celâluddîn, Nâme-yi Bâstân, Tahran 1381 hş., I, 449; Sâdıkî, Ferîdûn, “Rüstem”, Dânişnâme-yi Edeb-i Fârsî (ed. Hasan-i Enûşe) , Tahran 1375 hş., I, 422; Dihhudâ, Alî Ekber, Luğatnâme-yi Dihhudâ, Tahran 1346 hş., “Rustem”, XXV, 400; Şemîsâ, Telmîhât, s. 292-296.
    [4] Yâhakkî, Ferheng-i Esâtîr, s. 213; Mâzenderânî, Ferheng, s. 347; Afîfî, Esâtîr, s. 529-530; Sâdıkî, Ferîdûn, “ Rustem”, Dânişnâme, I, 422; Brujin, J.T.P., De, “Rustem”, EI2 (Ing) , VIIII, 636.
    [5] Yâhakkî, Ferheng-i Esâtîr, s. 214; Şemîsâ, Telmîhât, s. 292.
    [6] Yâhakkî, Ferheng-i Esâtîr, s. 214; Şemîsâ, Telmîhât, s. 293; Sâdıkî, Ferîdûn, “Rustem”, Dânişnâme, I, 422-423; Rezmcû, Huseyn, Kalemrov-i Edebiyyât-i Hamâsi-yi Îrân, Tahran 1381 hş., II, 253-256; Luğatnâme, “Rustem”, XXV, 400; Brujin, J.T.P., De, “Rustem”, EI2 (Ing) , VIIII, 637.
    [7] Yâhakkî, Ferheng-i Esâtîr, s. 214.
    [8] Luğatnâme, “Rustem”, XXV, 400.
    [9] Yâhakkî, Ferheng-i Esâtîr, s. 267; Oşîderî, Dânişnâme, s. 315; Berzger, H.-Sâdıkî, F., “Sîmorğ”, Dânişnâme, I, 513; Vahîdî, Huseyn, “Sîmorğ, Morğ-i Fermânrevâ”, Hestî, I/3 (Tahran 1372 hş.) , s. 92-95; Zumurrudî, Humeyrâ, Nakd-i Tatbîkî-yi Edyân ve Esâtîr Der Şâhnâme-yi Firdevsî, Hamse-yi Nizâmî ve Mantıku’t-tayr, Tahran 1382 hş., s. 220.
    [10] Yâhakkî, Ferheng-i Esâtîr, s. 261; Mâzenderânî, Ferheng, s. 418.
    [11] Firdevsî, Ebu’l-Kâsım, Şâhnâme (nşr. Mohl, Julius) , Tahran 1377 hş., II, 906.
    [12] Luğatnâme, “Şeğâd”, XXXI, 414.
    [13] Yâhakkî, Ferheng-i Esâtîr, s. 218; Mâzenderânî, Ferheng, s. 348-349; Rezmcû, Edebiyyât-i Hamâsî, II, 250; Luğatnâme, “Rûdâbe”, XXVI, 111.
    [14] Mâzenderânî, Ferheng, s. 239; Sâdıkî, Ferîdûn, “Tehmîne”. Dânişnâme, I, 312; Muhammed Pâdişâh, Ferheng-i Câmi-‘i Fârsî/Ânendrâc (nşr. Muhammed-i Debîrsîyâkî) , Tahran 1335 hş., “Tehmîne”, II, 1244.
    [15] Yâhakkî, Ferheng-i Esâtîr, s. 210; Oşîderî, Dânişnâme, s. 294; Mâzenderânî, Ferheng, s. 346; Berzger, H.-Sâdıkî, F., “Rahş”, Dânişnâme, I, 418.
    [16] Yâhakkî, Ferheng-i Esâtîr, s. 211.
    [17] Brujin, J.T.P., De, “Rustem”, EI2 (Ing) , VIIII, 637.
    [18] Bahâr, Costârî Çend Der Ferheng-i Îrân, s. 36-37.
    [19] Yâhakkî, Ferheng-i Esâtîr, s. 214.
    [20] Yâhakkî, Ferheng-i Esâtîr, s. 214; Rezmcû, Edebiyyât-i Hamâsî, II, 255-256.
    [21] Safâ, Hemâseserâyî, s. 318, 322; Rezmcû, Edebiyyât-i Hamâsî, I, 130.
    [22] Safâ, Hemâseserâyî, s. 323; Rezmcû, Edebiyyât-i Hamâsî, I, 129.
    [23] Yâhakkî, Ferheng-i Esâtîr, s. 215.

  • Aşık Mahzun İ
    Aşık Mahzun İ 10.10.2009 - 13:46

    cüneyt arkın

  • Tuğçe Çelebi
    Tuğçe Çelebi 09.10.2009 - 22:39

    hanımın cıftLıqındekı adam deıL mı ya bu :)

  • Kurt Adam Amcayı Yiyen Küçük Kız
    Kurt Adam Amcayı Yiyen Küçük Kız 08.10.2009 - 13:22

    halk kahramanı

  • Zeytin Zeytin
    Zeytin Zeytin 22.09.2009 - 00:32

    şeytanı yenmişmiş.

  • Ömer Sağır
    Ömer Sağır 09.03.2009 - 22:38

    bircok hikaye okudum ama kucuk bir kardeşimiz bir şeyler sacmalamış.
    ZALOĞLU-RÜSTEM bildiğim kadarıyla cok guclu biriymiş gucu sadece kuvvet anlamında degil iman anlamındada gucluymuş iblisle bire bir savaşmış ve dunyada ondan daha guçlu kimse kımse gelmemiş kuvvet bakımından hepinize saygılar bu gibi olayların araştırılması daha faydalı olur bence ÖMER SAĞIR

  • Rüstem Burak Kamacı
    Rüstem Burak Kamacı 25.12.2008 - 23:13

    yemin ederimkı zaloglu rustem benim dedemin babasıdır dedem kars kurdudur...

  • Serkan Gümüş
    Serkan Gümüş 02.10.2008 - 01:37

    merhaba arkadaşlar,zaloğlu rüstem büyük saka türk hakanı alp er tunga efsanesinde anlatılır.bu efsanede iranlı değil kabil ülkesinin padişahı olarak bildirilir.iranlılarla birleşip alp er tungaya karşı savaşmıştır.tarih olarak m.ö. 6.yy ın başları.internette alp er tunga diye arama yaparsanız ilk çıkan başlıkta efsaneyi okuyabilirsiniz.hoşçakalın

  • Jagobonita
    Jagobonita 09.09.2008 - 16:17

    arkadaşlar kusura bakmayında yazdıklarınızı okudukça güldüm güldükçe daha fazla okuyasım geldi zor zaptettim kendimi çatlayacaktım.ya kımse kızmasında bu dediklerinizin mesnedi ne? alakasız efsanevari şeyler yazmışsınız.doğrusunu ben diyeyim size.
    zal oğlu rüstem (mezarı belli değildir iranlı bütün tanıdıklarıma sordum) hz ömer zamanında irana yapılan harekatta sad.bin ebi vakkas tarafından yönetilen ıslam ordusuna karşı çıkan iran ordudsunun komutanıydı.yiğitlik ve pehlivanlıkta çok mahir olduğu söylenir.ıslam ordusu ile iranlılar arasında yapılan savaştada öldürülmüştür.yani kısaca yiğit pehlivan bir insandı ve o zamana göre ordunun genelkurmay başkanıydı.tarihe bakarsanız dediklerimin doğru olduğunu göreceksiniz.(kadısıyye savaşı oalcak yanlış hatırlamıyorsam bahsi geçen savaş)
    selamlar

  • Mavi Ölümm
    Mavi Ölümm 24.08.2008 - 20:43

    islam öncesi eski iran mitolojisinde bazı rivayetlere göre hz.musa dönemlerinde yaşamış bir halk kahramanıdır...firdevsinin şahnamesinde zal oğlu rüstemle alakalı bir çok hikaye anlatılmıştır...mazenderan devlerini nasıl bağladığından tutunda turanları nasıl bozguna uğrattığına kadar...meşhur atı rahş ile tek başına bir orduyu nasıl yendiğini vesayre vesayre...atıp tutacağınıza merak edip şahnameyi okumanızı tavsiye ediyorum :))

  • Hüseyin Karatay
    Hüseyin Karatay 14.06.2007 - 18:56

    zal oğlu rüstem kimdir
    adem eleyiselamın hava ile birlikteliğinden kırk yıl gectiketen sonra cennetten ademe temiz ervah gelmesi için hz Allah adem eleyi selama ikinci eş olarak hür isminde bir melek gönderdi
    hür cennetten üccet ile geldi
    adem ile hürün birleşmesinden
    hürden kırk cen geldi bu cenlerin 39 arşa cekildi bir tek şehit isminde oğlan kadı 39 una birden kırklar dediler
    hürden tek olarak kalan şehit ismindeki oğlandan iki oğlan cocuğu oldu idris ve havaryon isminde bir oğlan oldu onun oğlu kahrimanı katil isminde bir oğlu oldu kahrimani katilin zal isminde bir oğlu oldu zalında rüstem isminde bir oğlu oldu işte zal hüre gelen ücceti mezarına beraber gömdürmüştü
    hz muhammed zuhur edince hz aliyi zal oğlu rüstemin mezarına ücceti alması için gönderdi
    bu olayı emeviler hz aliyi kücük düşürmek için bir başka arkadaşın yazdığı gibi finanse ettiler hz aliye iftira attılar
    cünkü bu olay gizliydi

    bu benim yazdığımı ancak hakkın imamları bilemktedir
    hakkın imalarına halk hak aşığı demektedir
    hakkın imamlarının vucudu 104 kitaptır yani canlı kurnı kerimdirler

    bir cok gecmişte ehlibeyite hz aliye iftira muayetinde sözler uydurulmuştur
    şimdiki toplumun zal oğlu hakkında bildiğide bunlardan biridir

    hz ali hakkın velisidir ahırdır evveldir hem batındır hem zahirdir

    HANCI PERVANE
    Yetmiş iki çocuk kırk sekiz sene
    Ademe hür geldi
    Havayla küp tutular adem
    Biri hür biride hava

    Havanın kinden böcek halk oldu
    Kırk tane kalıp yere çekildi
    Hürünkinden kalıpları yırttıkça
    Göğe çekildi biri kaldı

    Hürden kalan bir çocuk
    İsmini şehit koydular
    Fakat şehit çağıramadı
    Şıt koydu adem

    Fakat habil kabili vurmuştuya
    Onun için şehit diyemedi
    Şıt diye çağırdı

    Ademin iki karısı hava yetmiş iki çocuk oldu
    İkinci karısı hür ademin şıt eleyiselam
    Yetmiş üç çocuğudur Müslümanlar şıttan geldi
    Sünnet onlara ait havadan gelen hariciler onlar çok arttı

    Erenler evliyalar şıttan bölünmüştür
    İşte isimleri havaryon garimanı kati
    Havaryondan sonra idris
    İdristen peygamberler geldi

    Sonra zal rüstem Ahmet
    Battal hazma Eba müslüm muhtar pir
    Mustafa ademden bu yana evliyanın sayısı yokturdur
    Havaryondan gelen aleviler Alevilerin ismi raydan kalmıştır
    İdristen gelen peygamberler

  • Riza Ciftci
    Riza Ciftci 21.05.2007 - 23:08

    Zaloglu Rüstem hz.Aliden önce yasamistir.Zaloglu devlere karsi savas vermis ve onlari cezalandirmistir.Hz.Ali sonralari dogmus ve Zaloglundan bilgier edinmis
    bizzat mezarina giderek,ya Zaloglu kalk yüzünü göreyim demis,Zaloglu Mezardan kalkmis ve Hz.Aliye dogru yürümüs,Zaloglu yürürken ayagi dizine kadar topraga cakiliyormus ve Hz.Aliye demiski YA Ali eskiden toprak sertti
    simdi toprak gevsemis sana ulasmakta zorluk cekiyorum.Hz.Ali,O zaman kabrine dön demis.Zaloglu Rüstem zamaninda devleri Kaf dagina sürmüs

  • Murat Pars
    Murat Pars 14.05.2007 - 00:43

    yine izin vermem bu köprüden geçmene..

  • Çağrı Kahraman
    Çağrı Kahraman 03.05.2007 - 13:02

    çok güçlü

  • Zekeriya Aydemir
    Zekeriya Aydemir 03.05.2007 - 01:12

    Zaloğlu rüstem bildiğim kadarıyla çok güçlü ve yiğit bir insanmış...Hz.ali bile merak etmiş bu yiğit kimdir nedir diye..duyduğum kadarıyla..yanılmıyorsam eğer yaşadığı tarih Hz.ali den önceymiş. yanılıyorsam lütfen beni bilgilendirirseniz sevinirim..tşk.

  • Mehmet Ali Veziroğlu
    Mehmet Ali Veziroğlu 30.03.2007 - 00:08

    emir erim ramazan,süt oğlum rüstem

  • İsmail Tiftik
    İsmail Tiftik 29.11.2006 - 16:13

    zaloğlu rüstem çok büyük bir iranlı savaşcıdır çok mert ve korkusuz bir insandır.

  • Rustemcetintas
    Rustemcetintas 27.11.2006 - 12:35

    zaloğlurüstem dedemin lakabıydı ve benim adımda rüstem zaloğlu rüstem peygamberer zamanında yaşamış güçlü heybetli bir pehlivandır birgün aslanlarla savaşan güçlü hz. hamza sormuş ey benden daha güçlü biri varmı bu dünyüdü diye hiç beklemediği biyerden ses gelir ve var denir falanca mezarlığında zaloğlu diye bağır o seni karşılayacaktır hamza merakla mezarlığa gider ve zaloğlu rüstem onu karşılar hamza bakar ki bu dam benden daha güçlü ozaman anlatamaya başlar başından geçeni zaloğlu güçlü anlamına gelir ve kürtlükle hiç bir ilgisi alakası yoktur

  • Nurullah Atacan
    Nurullah Atacan 21.10.2006 - 02:28

    böbürlenme