Nefsin ejderhadır. Öldü sanma, uykuya dalar o. Dertten eline fırsat düşmediği için uyur. Derdin bitince çıkar hemen. Hüner; dertsizken de nefsi uykuda tutmadadır.
'Nefsin, sende mevcud olduğu hâlde, sen Allahü teâlâyı tanımak istiyorsun. Halbuki senin nefsin, daha kendisini dahi tanımış değildir, Rabbini nasıl tanıyacak? '
Firavun'ların elinde, Nefis, azgınlaştı, kudurdu, zapdelilemez oldu, böbürlendi o kadar böbürlendi ki, şeytanlaştı, daha da öteye giderek kendini Allah yerine koydu.
(Oysa Şeytan bile Allah'ı inkar etmemiş, sadece Allah'a karşı gelmiş ve mühlet istemişti, isyan vardı ama inkar yoktu.)
insanoğluna verilen en azılı düşmandır o,YARADAN'ı dahi kabullenmeyen en büyük egoist; rivayet olunur ki dize geldi açlık ile; yanmak sana iyi geldi.sen ne dersin bu işe ey NEFİS...! :)
Kimden: Ayhan Aytaç (Bay, 34) Kime: Grup: Hür İslam Halk Hareketi. Tarih: 03.01.2007 13:38 (GMT +2:00)
Konu: Arşiv: Nefsikoloji! ..
Mutasavvıflar nefsin türlerinden söz eder,bunlara anlamlar verirler:
1- Nefs-i cemadi: Maddi nefs,maddeyi bir arada tutan ve dağılmasına engel olan güç.
2- Nefs-i nebati: Bitkisel nefs,üremeyi,büyümeyi ve beslenmeyi sağlayan güç.
3- Nefs-i hayvani: Hayvani nefs,his ve iradeli harekete sahip olma gücü.
4- Nefs-i insani: İnsan nefsi,insandaki küllileri kavrama ve akıl yürütme gücü.
5- Nefs-i natıka: Bizatihi meddeden mücerred,ama meddeyle faliyette bulunan cevher.
6- Nefs-i kutsiye: Kutsal nefis,tür için mümkün olan herşeyi elde etme melekesine sahip nefs.Ermişlerin nefsleri.
7- Nefs-i külli: Üniversal nefs,alemin canı,kainatın ruhu.Alem bir insan gibi kabul edilir ve onun da bir canı olduğuna inanılır.Buna Hakikat-i Muhammediye de denir.
Yine tasavvufçulara göre nefsin eğitilmesi sırasında,en aşağıdan en yukarıya doğru 7 dönemin geçirilmesi şarttır.Bu eğitimden sonra nefs kemale erer,kişi olgunluğa kavuşur.Bu yedi aşama şöyledir:
1- Nefs-i emmare: Kötü ve günah olan şeyleri emreden,kişiyi dünya lezzetlerine çeken kuvvet.
2- Nefs-i levvame: Kınayan kötüleyen nefis.Yapılan kötü işler sebebiyle failini muaheze eden,hesaba çeken nefis.
3- Nefs-i mülhime: İlham ve keşfe mazhar olan nefis.Neyin iyi,neyin kötü olduğunu ilhamla bilen ve ona göre hareket eden,vicdanın sesini duyan nefis.
4- Nefs-i mutmainne: Tatmin olmuş,huzur ve sükuna kavuşmuş,faziletlerle donanmış,ilahi fiillerin tecellerine mazhar olmuş nefis.
5- Nefs-i raziye: Kendi iradesini bırakıp Allah'ın celali ve cemali tecellilerini gönül (sevgilistan) hoşluğu ile karşılayan,kahrında hoş,lütfunda hoş diyen nefis.
6- Nefs-i marziye: Allah'ın kendisinden razı olduğu nefis.
7- Nefs-i kamile: Nefs-i zekiyye ve nefs-i safiyye adını da alan bu nefs seyr-i sülukunu tamamlamış,başka insanları da irşad etme yetkisine sahip olan kemal noktasındaki nefis.
'Tartmış kudret kılıcın,çalmış nefsin boynuna, Nefsini tepelemiş,elleri kan içinde ' (Yunus Emre)
'Dervişin mülküde yüküde nefsidir cihanda, O öldümü kalmaz gamıda gümanıda canda' (Faruk el Furkan)
'Cümlesi hor görmüş hakir eylemiş, Evvelin evveli sevmiş kul eylemiş' (Mehdi)
______________________ Baki Gerçekler Demine Hu Dost Allah Eyvallah... Gerçeğe Hu Mü'mine Ya Ali Ya Mehdi Sahib-i zaman...
Hak (dogru,iyi,güzel,yasak olmayan) amellerin we Batil (kötülük,inkar,yalan,yasak olan) amellerin yapilmasini weya yapilmamasi ni karar weren gözle görülemiyen,elle tutulamiyan.
Yüce Allah in nurun dan bize üfledigi,insanlar i yaratilan warlik larin en üstünü olarak yarattigi biz insan lara werdigi ,diger warliklar`dan dah üstün bir sekilde gelismis olarak bize werilen in taaaaaa kendisi AKIL dir.
Nefis ayri bir varlik degil ,Allah in her insana bagis etti gi dogru we yanlisi karar alan insanligimizin yapi taslarin dan üstünü we biri olan AKIL `dir
AKIL in werdigi yani demek oluyor ki insanin kendisi (bedeni,ruhu) hakin da aldigi olumlu weya olumsuz kurallari karar aln AKIL olur.
NEFIS kötülügü,iyi ligi emredemez bu yetkiye sahip degildir, emir hükmüne sahib olan tek güc akil dir.
NEFIS insan in kendisi dir, kendisi ne iyilik ederse nefsine(kendine) iyilik etmis olur. kötülük ederse Nefsi ne (kendine) kötülük etmis olur.
Allah ü teala buyur uyor ki nefsin ize zülüm etmeyiniz.
zülüm eden kim? insanin kendisi ne ait olan akil olmuyor mu bütün karar lar weren.
Nefis:(istek,arzu,üzüntü,sevinc,duygu,düsünce, hissetmek,hirs,azim,ümit,gönül.) v.s. degildir. bunlari Allah zülcelal in werdigi emir, dogru olan yönde kullanan akil dir
Allah in affina siginirim olaki yanlis bir anlam wermis olduysam.
nefis insana bu dünyada sınanmak için verilmiş bir organdır.ve tamammen insanı kötülüge sevk eden ve bütün allah düşmanlarıyla beraber olanyasak emir gib şeyleri bilmeyen bir varlıktır insana bir virüs gibi şeytandan yardım alarak nüfus eder ve ilk insanın kalesi olan dünya gözü aklı ele geçirir daha sonra diger azalarıda alır ve kaleyi yanı insanı feht eder.nefisten kurtulmanın tek yolu onada bizide yaratan rabbimize sıgınıp dua etmektir yoksa tek başına kurtulmak mümkün degildir.
NEFİS: asil eğitilmesi gerken varlik hep kötülüğü emreden, günah işlememizi isteyen gayesi sadece zevk almak olan şeytanin yardimcisi veya şeytan önun yardimcisi ALLAH kolaylik versin!
İrade ve nefis sürekli mücadele halindedir.Nefis daima kötülüğü emreder(Allah (c.c.) nin korudukları müstesna.) Nefs-i emmare:İnsanı sürekli kötülüğe sevk eden nefis.
İyi nefis sahibini koruyan kalkandır.
Nefsine ne kadar çok zor geliyorsa bir şey,o kadar çok sevablı olabilir O şey.
Nefsin ejderhadır.
Öldü sanma, uykuya dalar o. Dertten eline fırsat düşmediği için uyur. Derdin bitince çıkar hemen. Hüner; dertsizken de nefsi uykuda tutmadadır.
Mevlana
' Nefis, mükemmel bir köle, berbat bir efendidir...'
' RUH, hayra;
AKIL, yarara;
NEFİS, hazza taliptir...'
PİRGERÇEKVELİDÖRTLÜKLERİ::
Kalb rahim,ikrar döldür?
Döl tutarsa,ikrar imandır?
İkrarında durursan Arş-ı Rahmansın?
İkrarında duramazsan Kürs-ü Şeytansın?
((: :))
Nefsini bilen Rabbini bilir?
Rabbini bilen haddini bilir?
Haddini bilen reddini bilir?
Reddini bilen kararını bilir?
NOT:((nefs-i emmare ateisttir? nefse sormuşlar sen mi büyüksün @llah mı? oda demiş ki,@llah'da kim oluyor? (HAŞA) RABBÜL-ALEMİN nebisine diyor ki:**nefsine düşman ol? o bana düşmandır? ** felsefeciye göre tasavvufçu beyinsizdir? tasavvufçuya göre felsefeci beyinsizdir? biz felsefeciye vesveseci filozofada vesvesof diyoruz? ey canlar şimsi soruyoruz sizlere beyinsiz olanlar biz tasavvufçular mı? yoksa felsefeciler YANİ VESVESECİLER Mİ? GERÇEĞE HÛ :))
Potansiyel insanın,Hakiki insanlığa yükselmesi adına zemberek gibidir.
Terakki mekanizması..
Şeytanın insana nufuz etme sistemi...
'Nefsin, sende mevcud olduğu hâlde, sen Allahü teâlâyı tanımak istiyorsun. Halbuki senin nefsin, daha kendisini dahi tanımış değildir, Rabbini nasıl tanıyacak? '
HAKÎM-İ TİRMİZÎ HZ.
Nefsim! Düşme umutsuzluğa büyük günah işlemişlik yüzünden..
Mutlak bağışlayan yanında, değil büyüğü küçüğünden farklı..
Nefis insanın yeryüzündeki denenme içgüdüsüdür.
nefsine hakim olmak Aleviliğin ana kuralıdır. bknz: Eline beline diline sahip ol!
Nefis sayesindedir ki:
İnsan meleklerden daha üstün bir konumada gelebilir,
yaratıkların en aşağısınada düşebilir.
Firavun'ların elinde, Nefis, azgınlaştı, kudurdu, zapdelilemez oldu, böbürlendi o kadar böbürlendi ki, şeytanlaştı, daha da öteye giderek kendini Allah yerine koydu.
(Oysa Şeytan bile Allah'ı inkar etmemiş, sadece Allah'a karşı gelmiş ve mühlet istemişti, isyan vardı ama inkar yoktu.)
Nefis,
insanın elinde, ya azgın bir canavar olan, ya uslu bir kediye dönen elestiki bir yapı.
insanoğluna verilen en azılı düşmandır o,YARADAN'ı dahi kabullenmeyen en büyük egoist;
rivayet olunur ki dize geldi açlık ile; yanmak sana iyi geldi.sen ne dersin bu işe ey NEFİS...!
:)
Tüm dünya senin için dönüyor sanıyorsun. Başkalarına aldırmadan yaşıyorsun.
Günün birinde hesap vereceğini unutuyorsun.
Ah nefsim, nasıl aldanıyorsun?
...Nefis üç köşeli dikendir; nasıl koyarsan koy yine sana batar; ondan kurtulmanın imkânı var mı? (mesnevi)
Güneş'e ve onun parıltısına,
Güneş'in ardından gelen Ay'a,
Güneş'i açıp ortaya çıkaran gündüze,
Onu örten geceye,
Göğe ve onu bina edene,
Yere ve onu döşeyene,
Nefse ve onu biçimlendirene,
Sonra da ona kötülük ve takva kabiliyetini verene yemin olsun ki,
Elbette nefsini temizleyip arindiran kurtulmuştur.
Onu kirletip gömen de ziyan etmiştir.
(ŞEMS 1.2.3.4.5.6.7.8.9.10)
Hiçbir nefis yoktur ki başında bir gözetici bulunmasın. (Tarik 4)
Kimden: Ayhan Aytaç (Bay, 34)
Kime: Grup: Hür İslam Halk Hareketi.
Tarih: 03.01.2007 13:38 (GMT +2:00)
Konu: Arşiv: Nefsikoloji! ..
Mutasavvıflar nefsin türlerinden söz eder,bunlara anlamlar verirler:
1- Nefs-i cemadi: Maddi nefs,maddeyi bir arada tutan ve dağılmasına engel olan güç.
2- Nefs-i nebati: Bitkisel nefs,üremeyi,büyümeyi ve beslenmeyi sağlayan güç.
3- Nefs-i hayvani: Hayvani nefs,his ve iradeli harekete sahip olma gücü.
4- Nefs-i insani: İnsan nefsi,insandaki küllileri kavrama ve akıl yürütme gücü.
5- Nefs-i natıka: Bizatihi meddeden mücerred,ama meddeyle faliyette bulunan cevher.
6- Nefs-i kutsiye: Kutsal nefis,tür için mümkün olan herşeyi elde etme melekesine sahip nefs.Ermişlerin nefsleri.
7- Nefs-i külli: Üniversal nefs,alemin canı,kainatın ruhu.Alem bir insan gibi kabul edilir ve onun da bir canı olduğuna inanılır.Buna Hakikat-i Muhammediye de denir.
Yine tasavvufçulara göre nefsin eğitilmesi sırasında,en aşağıdan en yukarıya doğru 7 dönemin geçirilmesi şarttır.Bu eğitimden sonra nefs kemale erer,kişi olgunluğa kavuşur.Bu yedi aşama şöyledir:
1- Nefs-i emmare: Kötü ve günah olan şeyleri emreden,kişiyi dünya lezzetlerine çeken kuvvet.
2- Nefs-i levvame: Kınayan kötüleyen nefis.Yapılan kötü işler sebebiyle failini muaheze eden,hesaba çeken nefis.
3- Nefs-i mülhime: İlham ve keşfe mazhar olan nefis.Neyin iyi,neyin kötü olduğunu ilhamla bilen ve ona göre hareket eden,vicdanın sesini duyan nefis.
4- Nefs-i mutmainne: Tatmin olmuş,huzur ve sükuna kavuşmuş,faziletlerle donanmış,ilahi fiillerin tecellerine mazhar olmuş nefis.
5- Nefs-i raziye: Kendi iradesini bırakıp Allah'ın celali ve cemali tecellilerini gönül (sevgilistan) hoşluğu ile karşılayan,kahrında hoş,lütfunda hoş diyen nefis.
6- Nefs-i marziye: Allah'ın kendisinden razı olduğu nefis.
7- Nefs-i kamile: Nefs-i zekiyye ve nefs-i safiyye adını da alan bu nefs seyr-i sülukunu tamamlamış,başka insanları da irşad etme yetkisine sahip olan kemal noktasındaki nefis.
'Tartmış kudret kılıcın,çalmış nefsin boynuna,
Nefsini tepelemiş,elleri kan içinde ' (Yunus Emre)
'Dervişin mülküde yüküde nefsidir cihanda,
O öldümü kalmaz gamıda gümanıda canda' (Faruk el Furkan)
'Cümlesi hor görmüş hakir eylemiş,
Evvelin evveli sevmiş kul eylemiş' (Mehdi)
______________________
Baki Gerçekler Demine Hu Dost Allah Eyvallah...
Gerçeğe Hu Mü'mine Ya Ali Ya Mehdi Sahib-i zaman...
Mücadele.
nefis nedir? kendi yorumum! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
Hak (dogru,iyi,güzel,yasak olmayan) amellerin we Batil (kötülük,inkar,yalan,yasak olan) amellerin yapilmasini weya yapilmamasi ni karar weren gözle görülemiyen,elle tutulamiyan.
Yüce Allah in nurun dan bize üfledigi,insanlar i yaratilan warlik larin en üstünü olarak yarattigi biz insan lara werdigi ,diger warliklar`dan dah üstün bir sekilde gelismis olarak bize werilen in taaaaaa kendisi AKIL dir.
Nefis ayri bir varlik degil ,Allah in her insana bagis etti gi dogru we yanlisi karar alan insanligimizin yapi taslarin dan üstünü we biri olan AKIL `dir
AKIL in werdigi yani demek oluyor ki insanin kendisi (bedeni,ruhu)
hakin da aldigi olumlu weya olumsuz kurallari karar aln AKIL olur.
NEFIS kötülügü,iyi ligi emredemez bu yetkiye sahip degildir,
emir hükmüne sahib olan tek güc akil dir.
NEFIS insan in kendisi dir, kendisi ne iyilik ederse nefsine(kendine) iyilik etmis olur. kötülük ederse Nefsi ne (kendine) kötülük etmis olur.
Allah ü teala buyur uyor ki nefsin ize zülüm etmeyiniz.
zülüm eden kim? insanin kendisi ne ait olan akil olmuyor mu bütün karar lar weren.
Nefis:(istek,arzu,üzüntü,sevinc,duygu,düsünce, hissetmek,hirs,azim,ümit,gönül.) v.s. degildir.
bunlari Allah zülcelal in werdigi emir, dogru olan yönde kullanan akil dir
Allah in affina siginirim olaki yanlis bir anlam wermis olduysam.
O en dışın dışındadır..en için de içindedir..sakın ola gözünü ondan ayırma!
Anlam olarak baktığımızda Nefs (Nefis)
Arzu, istek, heves, hırs, şehvet gibi duygularının manevi adı
Dini olarak baktığımızda genel yargı itibariyle bunları yaptıran güç
Kendi şahsi görüşüm ise
İnsanda yaratılışla birlikte verilen, bir özelliğidir.
Bu konuda daha fazla detay yazmayacağım çünkü yapacağım yorumlar, ön yargılara sebep olabilir
nefis insana bu dünyada sınanmak için verilmiş bir organdır.ve tamammen insanı kötülüge sevk eden ve bütün allah düşmanlarıyla beraber olanyasak emir gib şeyleri bilmeyen bir varlıktır insana bir virüs gibi şeytandan yardım alarak nüfus eder ve ilk insanın kalesi olan dünya gözü aklı ele geçirir daha sonra diger azalarıda alır ve kaleyi yanı insanı
feht eder.nefisten kurtulmanın tek yolu onada bizide yaratan rabbimize sıgınıp dua etmektir yoksa tek başına kurtulmak mümkün degildir.
dikkat ediLmesi gereken Sey..
NEFİS: asil eğitilmesi gerken varlik
hep kötülüğü emreden, günah işlememizi isteyen
gayesi sadece zevk almak olan
şeytanin yardimcisi veya şeytan önun yardimcisi
ALLAH kolaylik versin!
inatçı
İrade ve nefis sürekli mücadele halindedir.Nefis daima kötülüğü emreder(Allah (c.c.) nin korudukları müstesna.)
Nefs-i emmare:İnsanı sürekli kötülüğe sevk eden nefis.
enfes
leziz
harika
muhteşem
tadindan oleceğim