Kültür Sanat Edebiyat Şiir

persona sizce ne demek, persona size neyi çağrıştırıyor?

persona terimi La_ley_la tarafından 06.03.2009 tarihinde eklendi

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 26.08.2014 - 22:11

    Lewis H. Morgan - 'The Laws of Descent of the Iroquois'

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 09.09.2013 - 20:47

    Anders Celsius (27 November 1701 - 25 April 1744) 'Uppsala, Sweden'

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 27.05.2013 - 22:01

    'Roxanne' (1987)

    Fred Schepisi

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 12.05.2013 - 13:03

    Hercule-Savinien de Cyrano de Bergerac (6 March 1619 – 28 July 1655) 'Paris'

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 12.12.2012 - 08:38

    'Die Zauberflöte' - (Ruth Ziesak, Uwe Heilmann, Michael Kraus, Sumi Jo, Kurt Moll)

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 05.03.2012 - 23:04

    Otakar Sourek (1883 - 1956)

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 08.02.2012 - 20:40

    Elisabeth Schumann - The Complete Bach Recordings [1927 - 1939]

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 08.10.2011 - 17:33

    Morton Gould - 'Jekyll and Hyde Variations' (1956)

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 20.09.2011 - 17:38

    John Alexander - 'Black and Red'

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 02.09.2011 - 19:41

    Jean-Louis Ernest Meissonier - 'The End of the Game of Cards'

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 13.04.2011 - 22:58

    Hippolyte Delaroche - 'Juene Mere Et Ses Enfants'

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 24.02.2011 - 20:25

    ...

    Klasik sonat formunda, çabuk-ağır-çabuk tempolarda düzenlenmiş eserin ilk bölümü 4/4'lük ölçüde başlayan 'Ondine' (Su perisi) , bir su perisinin tüy hafifliğindeki şarkısını yansıtır: Peri, yalnız kalanların suyun derinliğine kadar kendisini izlemelerini ister, ama birden suyun sonsuzluğunda kaybolur... İkinci temada ise, türlü vaatlerle güçlenen bu çağrı, daha da karşı konulmaz biçimde duyurulur... Gerçek yaşamında yalnız bir insan olan Ravel, Ondine'in bu girişinde - o zamana kadar duyulmamış - bir tremolonun uygulanmasının, hem de ppp (en hafif) biçimde ve bu şiirin kuru bir etüd olmasını önleyerek gerçekleştirilmesini ister... Ayrıca şiirin sözlerinin bir program müziği olarak öne çıkmasını da özellikle düşünmeyen Ravel, belirli kurallar da koymuştur... Fakat Ondine'in sonundaki 'Peri biraz gözyaşı göker, kahkahalarla sarsılır ve kaybolur' dizesi gerçekten de bu bölümün sonunda grafik olarak canlandırılmamış mıdır?

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 11.02.2011 - 21:21

    ...

    Kanon formunda Etüdler, Op.56

    ...

    Orkestra ve piyano besteleri ve liedleriyle Alman romantik müziğinin en büyük temsilcilerinden olan Robert Schumann, org eserlerinde başka bir dil kullanmış gibidir... Bu nedenle de onun org besteleri hakkında bu yöndeki eleştiriler besteciyi etkilemiştir... Aslında bu eserleri ayrı bir pedal sistemi olan piyano için yazan Schumann böylece devrimci karakterde yeni bir piyano tınısına ulaşmayı denemiştir...

    ...

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 05.02.2011 - 20:07

    Sergei Taneyev (1856 - 1915) 'Oresteia'

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 26.01.2011 - 21:12

    Helmina von Chézy (1783 - 1856)

    'Rosamunde, Princess of Cyprus' D.797

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 18.01.2011 - 20:46

    Rameau - 'Dardanus' (Les Musiciens du Louvre, Minkowski)

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 28.11.2010 - 20:40

    Hippolyte Delaroche (1797 - 1856) 'Virgin and Child' (1844)

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 12.11.2010 - 19:37

    Papillon - Op.77

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 08.11.2010 - 20:46

    Otto Theodore Gustav Lingner (1856-1917) 'Water Nymph'

    Szymanowski - Complete Works For Violin & Piano (Alina Ibragimova)

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 07.11.2010 - 21:29

    Ağır tempoda ve yine 4/4'lük ölçüde başlayan 2. Bölüm 'Le Gibet' (Darağacı) ise teknik olarak ayrı bir güçlük sergiler... Bir oktav ses aralığı içinde, değişik dinamizmde ve çok geniş bir parmak açıklığıyla, hiçbir zaman arpej şekline kaçmadan yorumlanan akorlarla sürekli olarak tekrarlanan Si bemol notasının belirgin duyurulması, piyanistleri 'tuşe etüdü' ya da 'anlatım çalışması' gibi zorlar... Le Gibet'nin Ravel tarafından çalınan eski bir kaydını dinleyen piyanistler, bu beş dakika kadar süren 52 mezürlük parçada, 153 kez tekrarlanan Si bemol notasının, bu kurşun gibi ağır ortamdaki ilginç ve etkili yorumuna hayran kalmışlardır... Bestecinin bu parçada istediği yorumda, 27 tür vuruş tekniğini (tuşeyi) keşfeden Ravel uzmanı piyanist Henri Gil-Marchex, bir daha bu denli empresyonist çalışa hiçbir piyanistin cesaret edemeyeceğini belirtir... Bu bunaltıcı atmosferde, uzaktan duyulan ölüm çanlarını simgeleyen Si bemol notası, çok ağır tempoda duyulur ve Bertrand'ın metnine uyar: 'Ah! Ne duyuyorum? Bu gıcırdayan gece rüzgârı mı, yoksa darağacında inleyerek sallananlar mı? Ufukta, şehir duvarlarından yankılanan çan sesi ve asılı iskeletlerin batan güneşin kızıllığındaki görünümü.' Fakat Le Gibet'nin ilk ve son bölümlerini oluşturan bu satırlarda belirtilen 'Güneşin kızıllığı'na karşın Ravel, belki de müzik tarihinin en karanlık gecesini yaratmıştır...

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 15.09.2010 - 21:28

    L. Frank Baum (1856 - 1919) 'The Wonderful Wizard of Oz'

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 08.09.2010 - 19:17

    Bernard Shaw (1856 – 1950)

    'Pygmalion' - 'The Devil's Disciple'

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 24.08.2010 - 19:37

    Nikola Tesla (1856 - 1943)

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 11.08.2010 - 19:19

    Théodore Chassériau (1819 – 1856)

    'Andromeda Chained to the Rock by the Nereids'

    'The Two Sisters'

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 30.07.2010 - 22:16

    Şair Nigâr Hanım (1856 - 1918)

    'Aks-i Sada' - 'Eylül Sabahı'

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 18.07.2010 - 18:42

    Robert Schumann (1810 - 1856)

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 30.06.2010 - 19:47

    Sigmund Freud (1856 – 1939)

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 22.06.2010 - 18:43

    3. Parça, 3/8'lik ölçüde başlayan Scarbo (Kötü kalpli cüce) , Ondine'e tam bir karşıtlık oluşturur... Burada şeytanî güçler, görünümler çılgınca yükselir... Düşünülebilen her türlü olay ve sanatsal hamle, olağanüstü güçlükler dizisini dokuz dakika boyunca sergileyecek yorumcunun ellerine dinlenme süresi bırakmaz; tüm teknik yapı, bazen Schönberg'i anımsatan armonik düzen, birbiriyle kesişen parçalanmış motifler, tınıdan gürültüye kadar uzanan pasajlar ve ritmin değişkenliği büyük bir temanın belirmesine olanak vermez, ama yine de panik yaratmaz... Ravel metni büyük özgürlükle işlemiştir: 'Duvar nişindeki yatağımın gölgesinde, onun çınlayan kahkahalarının titreşimini ne çok dinledim... Tek ayak üstündeki dönüşler... Onun sivri külahının üstünde, bir gotik katedralin çan kulesindeki gibi, altın çıngıraklar... Ve birden yere çöküşü...' Bu bölümde, deliliği kadın kılığında canlandıran Bertrand'in metnini, Ravel doğal olmayan vals ritmiyle, aldatıcı İspanyol danslarıyla bir şeytanî gücü maskeleyip scherzo kesitinde yansıtır...

    ...

  • Mustafa Yıldırım
    Mustafa Yıldırım 22.05.2009 - 17:55

    İngmar Bergman'ın başyapıtı...

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 28.04.2009 - 20:10

    'Paprika' (2006)

    Satoshi Kon

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 08.04.2009 - 16:21

    ...

    Her biri hemen ortaya çıkıp daha dinleyici farkına varmadan kaybolan ve çekici tasvirleri, kişileri ya da karakterleri belirleyen bu 12 parçaya, çok uygun biçimde 'Kelebekler' adını veren Schumann, aslında Jean Paul adlı Alman yazarın bir öyküsünden esinlenmiştir: Onun, gençliğin kural tanımayan taşkın dönemini anlatan 'Flegeljahre' (Saygısız gençlik yılları) adlı kitabının son bölümündeki fantastik bir maskeli balo sahnesini işleyen Schumann, romanın Walt ve Vult adlı iki kardeş ile onların ortak aşkı Wino adlı gizemli üç figürünü de canlandırır... Kitabın değişik anlamlar içeren sembolik Larventanz (Dans) bölümünde, Larve sözcüğünün Almanca'da hem maske, hem güzel çehre, hem habis ruh, hem de kurtçuk, sürfe anlamını taşıması Schumann'a yeni fikirler vermiştir...

    Altı mezürden oluşan Girişten (Introduzione) sonra başlayan 3/4'lük ölçüde ve orta (Moderato) hızdaki bölmede, hemen dans ve maskelerin geçidi belirir... Schubert'i anımsatan bu dalgın valsi kesen parlak fanfarlardan sonra duyulan Fa diyez minör oktavlar da Jean Paul'ün grotesk maskesini tanımlar... Bu tutkulu dans sarhoşluğu yerini zarif ve soylu polonez adımlarına bırakır... Noktalı tarzda sunulan bu 'polacca' gerçek Schumann stilindedir... Buruk şakacı tavırlarda, gençlik ateşiyle çok hızlı (prestissimo) tempodaki bölmeler, zaman zaman duygulu Alman valsine dönüşür... En sonda ise Dede ile Nine'nin eski şarkısı çok ağır (piu lento) tempoda 3/4'lük ölçüde duyurulurken, bu düşten uyanıp gerçeğe dönüşün görevlerini belirten sabah çanları saat altıyı çalar ve eser, yedili bir akorla birlikte yavaşça, çok hafif çözülür, bir köpük gibi söner...

  • Ferruh Safak
    Ferruh Safak 11.03.2009 - 14:20

    Kisi ya da adam anlamini tasiyan Latince bir sozcuktur.

    Bu sozcukten yola cikarak 'Persona Non Grata' diye diplamatik bir tabir vardir ki, istenmeyen adam demektir...

  • La_ley_la
    La_ley_la 09.03.2009 - 10:05

    ' ben sadece bundan ibaret değilim'..sadece sizin gördüğünüz kadın, sevgili,anne,arkadaş, patron,işçi, dost,düşman..v.b. Hayatın içinde bazen çeşitli maskeler(persona) takınmak zorundasınızdır..'ama ben sadece görünen bir yüzümden ibaret değilim'..kimse değil..
    bknz.C.G.Jung

  • Fatih Yılmaz
    Fatih Yılmaz 08.03.2009 - 17:38

    'Black Narcissus' (1947)

    Michael Powell
    Emeric Pressburger