Bulanık Resim Şiiri - Bilal Karaman

Bilal Karaman
293

ŞİİR


11

TAKİPÇİ

Bulanık Resim

Gönül hırsızına bir mektup yazdım
Almasa da olur alsa da olur
Gizli cümlelerle azıcık bozdum
Bilmese de olur bilse de olur

Bende bıraktığı bulanık resim
Ne heyecan koydu ne de hevesim
Soğudum kendinden yoktur göresim
Gelmese de olur gelse de olur

Darağacı kurup assa ipimi
Sevdiğimden sayar bozmam yapımı
Çiçeklerle kaplı açık kapımı
Çalmasa da olur çalsa da olur

Ansızın bir yerde karşıma çıksa
Kaçırtmam gözümü gözüme baksa
Hal hatır sormaya uğrayacaksa
Kalmasa da olur kalsa da olur

Verdiğim değerin üstüne yatıp
Rahat uyuyamaz aklından atıp
Onca yaşananı hepten unutup
Silmese de olur silse de olur

Bilal’ım yarasız âşık sayılmaz
Kabuk bağlayan yer kesik sayılmaz
Bu saatten sonra eksik sayılmaz
Olmasa da olur olsa da olur...

Bilal Karaman
Kayıt Tarihi : 16.6.2020 19:11:00
Şiiri Değerlendir
Hikayesi:


Bende bıraktığı bulanık resim Ne heyecan koydu ne de hevesim Soğudum kendinden yoktur göresim Gelmese de olur gelse de olur Bilal’ım yarasız âşık sayılmaz Kabuk bağlayan yer kesik sayılmaz Bu saatten sonra eksik sayılmaz Olmasa da olur olsa da olur... Bilal KARAMAN

Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.
  • Ömer Yıldız
    Ömer Yıldız

    Tebrikler kutlarım

  • Necip Zeybek
    Necip Zeybek

    Şair, sevdiğinden beklediği karşılığı alamayışını, ilgi ve sevgisinin canlılığını her kıtada tekrar tekrar itiraf etmiş, tariz sanatını kullanarak ustaca dile getirmiş tebrik ediyorum.

  • Necip Zeybek
    Necip Zeybek

    Ben bugünkü şiirle ilgili yorum yazmak yerine iki gün önceki bir yorumdan dolayı "Şiirde söz tekrarı şiiri zayıflatır mı?Sorusuna cevap arayan bir yazıma yer vereceğim.
    Umarım görüşüm benimsenmese de okunur.

    Değerli Dostum Hikmet Bey,

    Sizin değerli görüşlerinizi okur zaman zaman da yararlanırım. Ancak bilhassa şair arkadaşlarca doğru kabul edilen bir yanlış bilginin de üstünü çizmek adına 28.06.2020 tarihli Bu köşede yer alan bir yazınızdaki değerlendirmenizle ilgili görüşümü bildirmek isterim.

    ŞİİRDE SÖZCÜK TEKRARININ ŞİİRİ ZAYIFLATTIĞI GÖRÜŞÜ DOĞRU BİR GÖRÜŞ DEĞİLDİR. Hatta pek çok şair tekrir sanatını öyle ustalıkla kullanır ki şiirin sırf bu bölümü aklınızda kalır. Örneklendirmek gerekirse “CNN Türk Masası” tartışma programında her hafta şiir okuyarak tartışmayı sonuçlandırırlar. Daha doğrusu birkaç haftadır bu yol izlenir oldu. Her tartışmacı kendisinin en sevdiği şiiri okur ve tatlılıkla program kapatılır…

    Önce şunu söylemeliyim, yazdığım üç yüz civarındaki şiirin tek mısrasını ezbere okuyamayacak kadar hafızası zayıf birisiyim. Dikkat ettim sunucu bayan Nazım Hikmet’in şiirlerini seçiyor. Ve bu haftaki okuduğu şiirde de çok bol sözcük tekrarı vardı. Ancak şiiri hatırlayamadım. Daha önceki haftalarda ”TAHİRLE ZÜHRE MESELESİ” şiirini okuduğu aklıma geldi onu kopyala yapıştır yöntemiyle aşağıya yazalım:

    TAHİRLE ZÜHRE MESELESİ
    Tahir olmak da ayıp değil Zühre olmak da
    Hattâ sevda yüzünden ölmek de ayıp değil,
    Bütün iş Tahirle Zühre olabilmekte
    Yani yürekte.
    Meselâ bir barikatta dövüşerek
    Meselâ kuzey kutbunu keşfe giderken
    Meselâ denerken damarlarında bir serumu
    ölmek ayıp olur mu?
    Tahir olmak da ayıp değil Zühre olmak da
    Hattâ sevda yüzünden ölmek de ayıp değil.
    Seversin dünyayı doludizgin
    Ama o bunun farkında değildir
    Ayrılmak istemezsin dünyadan
    Ama o senden ayrılacak
    Yani sen elmayı seviyorsun diye
    Elmanın da seni sevmesi şart mı?
    Yani Tahir’i Zühre sevmeseydi artık
    Yahut hiç sevmeseydi
    Tahir ne kaybederdi Tahirliğinden?


    Saydığınızda “Tahir ve Zühre ” sözcüklerinin azımsanmayacak sayıda bilhassa tekrar edildiğini göreceksiniz. Ayrıca “ayıp değil”,””mesela”,” elma”,”sevmeseydi” gibi deyişlerinin de tekrarıyla karşılaşacaksınız.
    Şimdi bu sözcük tekrarı veya nakarat dizeler şiiri zayıflattı mı? Kesinlikle şiiri güçlendirdi.

    “Beni bende demen, ben de değilim
    Bir ben vardır bende, benden içeru” diyen Yunus Emre tek beyitte “6”tane “ben “ sözcüğü kullanıyor. Yine aynı şiirde
    En az on tane “içerü”sözcüğü geçiyor.

    Ya da Necip Fazıl’ın “Kaldırımlar”şiirinde
    Kaldırımlar, çilekeş yalnızların annesi;
    Kaldırımlar, içimde yaşamış bir insandır.
    Kaldırımlar, duyulur, ses kesilince sesi;
    Kaldırımlar, içimde kıvrılan bir lisandır.
    Aynı kıtada 4 tane “kaldırımlar” 2 tane “içimde” 2 tane “ses” sözcüğünün geçtiğini görüyoruz.

    • O benim milletimin yıldızıdır, parlayacak;
    • O benimdir, o benim milletimindir ancak. Görüldüğü gibi” İstiklâl Marşı”mızda “O benim” ifadesi üç kere tekrar ediyor.
    Gerek cinaslarla, gerek tekrir sanatından dolayı ya da “nakarat” yapılarak söz tekrarı şiirde bir sanat olarak benimsenmiş.Tabi ki bunun önemli üç nedeni var.Bir söze kuvvet kazandırmak.iki akılda kalmasını sağlamak,üç ölçü veya uyak veya ses ahengine uyum sağlamak arzusu...

    Yani araştırdığınızda siz de bu örneklerin ne kadar çok olduğunu göreceksiniz.
    Öyleyse bu bakış farklılığı neden kaynaklanıyor. Çünkü DÜZ YAZIDA (tabii bazı şiirlerde de olabilir) SÖZCÜK TEKRARI VE FİKİR TEKRARI ANLATIM BOZUKLUĞU MEYDANA GETİRİR.

    Oysa söz tekrarı ustalıkla kullanılırsa şiirde söze güç katar. İki gün öncesinin günün şiirinde “Dostum” sözcüğünün tekrarı çağrışım bakımından güçlendirici olduğunu düşünüyorum ben. Neden? Arkadaştan değil dosttan bahsediyoruz, Her “dost” sözcüğü dostun zor bulunacağına vurgu yapmış olur.Hatta bana şair hayat arkadaşı olacak kişinin hususiyetlerini “dost “sözcüğüyle sıralamış gibi göründü… Yani kendisine ulaşmanın zor olduğuna vurgu yapmış olabilir...

    Ancak benim örnek olarak seçtiğim Galata Köprüsü şiirindeki ON BİR adet“kiminiz” sözcüğü okunurken vurgu ve tonlamalarında farklılıklar ortaya çıkarılırsa şiirin akışı sağlanabilir. Yani şair her “kiminiz” deyişinde başka bir topluluğa sevgi ve sempatisini dile getirecek şekilde seslenilmiştir. O halde bizde abartıya kaçmadan bu seçime saygı göstermeliyiz. Tek düze bir “kiminiz” sözcüğü çıkmamalı ağzımızdan. Ayrıca Sizin de yorumunuzda dolaylı olarak söylediğiniz gibi “Galata Köprüsü” şiiri çok kişiye göre şiir bile değil…Ama bana göre şiir, demek istedim ben. Yani şiirin göreceli bir kavram olduğuna vurgu yaptım. Asla sizin şiir beğeninizi hafife almak için yazmamıştım ben o değerlendirmemi…
    Saygılarımla…

    Herkesin bir şiir anlayışı var. Bu anlayış doğrultusunda da en azından kendince şiir yazıyor.
    Ben Şiir anlayışımı Sayfamda yayınladığım"Şiirin Şiiri " isimli manzumeyle dile getirdim.
    Kısmetse bir başka gün onu bir başka nedenden dolayı burada paylaşırız.

    Bu yazımı okuyup da fikirlerime katılıp katılmayan herkese teşekkür ederim.

  • İlyas Ateş
    İlyas Ateş

    Ansızın bir yerde karşıma çıksa
    Kaçırtmam gözümü gözüme baksa
    Hal hatır sormaya uğrayacaksa
    Kalmasa da olur kalsa da olur

    Türkü tatında besteye hazır bir şiir
    beğeni ile okudum tebrikler ŞAİR

  • İlyas Ateş
    İlyas Ateş

    Ansızın bir yerde karşıma çıksa
    Kaçırtmam gözümü gözüme baksa
    Hal hatır sormaya uğrayacaksa
    Kalmasa da olur kalsa da olur

    Türkü tatında besteye hazır bir şiir
    beğeni ile okudum tebrikler ŞAİR

TÜM YORUMLAR (6)