Merdut-u Simerenya Şiiri - Vera Erendiz

Vera Erendiz
44

ŞİİR


29

TAKİPÇİ

Merdut-u Simerenya

Sizi tanıyorum

Dilinizdeki sessiz harfler
kırbaçlamakta göç yollarını..

Sesinizin kinayesinde kavurduğunuz
dudağınızın kıyısındaki cümleler esrik..

Saç çizginizde
şafağın sürüklenerek yaklaşan
kıyısı gibi bir grilik..

Bin yardlık bir bakışla
gözlerinizin ferinde asılı kalmış hayaliniz..

Zihninizi yıkan kutsal bir uğultuyla,
mezarı can kıymıklarıyla dolu olan çukura
diri diri girmektesiniz..

Aç duygularını kana değirmiş
Küflenmiş hislerle çürümekte kalbiniz..

..Belli ki

Bir yaranın gamzesinden
üflenmiş bir alev gibi
henüz yeni geçmişsiniz..

Vera Erendiz
Kayıt Tarihi : 8.6.2021 18:13:00
Şiiri Değerlendir
Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.
  • Kasır Galı
    Kasır Galı

    World Poetry Organızatıon ( DŞÖ: Dünya Şiir Örgütü) 2000 li yılların ortalarına doğru kaynağı Türkiye olan yeni bir virüsün varlığını keşfetti. Lafius Parazitus adını koydukları bu virüs şairin göz ile temasıyla bulaşıyor, beynine ve kalbine giriyor, ordan da kan yoluyla tüm vücuduna sirayet ediyordu. Henüz tüm dünyaya yayılmadığı için ve bölgesel bir risk olduğundan dolayı pandemi olarak kabul görmemesine karşın tüm ülkeleri bu konuda uyarma gereksinimi oluşmadı. Peki neydi bu Lafius Parazitus virüsünün anlamı ve ne gibi etkileri vardı? Lafius Parazitus kelime anlamına olarak sözcük parazitleri denilebilir. Halk dilinde ise aşırı imgeleme olarak nitelendirilebilir.

    İmge : Düşsel olarak algılanan, özlem olarak duyumsanan... Genel olarak şiirde kullanılan bir sanat olarak kabul edilebilir. Örneğin sevgilinin gözlerini nurdan bir ışık olarak tasvir etmek veya gökteki bir yıldızı sokak lambası olarak düşünmek gibi... Şiir için zenginlik diyebileceğimiz bu olgu söz sanatlarından da yararlanır. Teşbih, istiare, mecaz, kinaye, tevriye, teşhis, intak vs... Yerinde ve ölçüsünde kullanıldığı zaman şiiri bambaşka bir boyuta taşır ve okuyucunun dimağına büyük hazlar bırakır.

    Bazı şair arkadaşlar bunun farkına varınca şiirde imgeleme sanatını yanlış anlamışlar veya farkında olmadan bu sanatı aşırı bir boyuta taşımış olacaklar ki; her dizeye bir imge, hatta her sözcüğü bir imge yoluyla anlatmanın zenginlik olacağını düşünmüşler. Durum hal böyle olunca işte o 2000 yılların ortalarına doğru gelişen bu virüs ortaya çıkmış.

    Aşırı imgeleme yani lafius parazitus, şiirde anlam bozukluğu, anlam karmaşası, anlam saçmalaması, sadece şairin düşünü yansıtan ve okuyucunun pek de anlamadığı ( ki zira herkesin düş zenginliği farklıdır ve genel bir imge sözlüğü yoktur, herkesin kendine ait ayrı bir imge sözlüğü olmalıdır ) dizeler ve şiirlerin ortaya çıkması gibi şiirin estetiğine, ahengine, lezzetine zarar veren ve hatta bir dönem sonra şiiri öldüren bir etkiye sahip olmuştur.

    World Poetry Organızatıon ( DŞÖ: Dünya Şiir Örgütü) Türkiye temsilcileri bu konuda bir uyarı konferansı veya sempozyumu yapar mı bilmem ama ben arkadaşları bu konuda uyarmak isterim.

    Gelelim Merdut-u Simerenya şiirine....

    Öncelikle şairimizi kutluyorum. Şiirlerinde okuyucuyu yeni bilgilerle donatmaya çalışması, araştırmamaya yönlendirme çabasını görüyorum. Baktığınız zaman şiirlerinde orijinal isimler, başlıklar, ve sözcükler göze çarpıyor. Ki bu dil zenginliğini işaret eder. Hani yüz kelimelik dağarcığı ile yüzelli adet şiir yazmak yerine bin kelimelik dağarcık ile elli şiir yazmak daha müspet olsa gerek.

    Diğer yandan herkesin yazdığı konuları ısıtıp ısıtıp yazmak yerine daha özgün konulara değinmek bir şiar gerekliliği olsa gerek ve bu da ayrı bir kültür zenginliği ve birikimi önümüze koyar.

    Nedir bu şiirde anlatılmak istenen? Bu şiirin ana fikri nedir?

    Sanırım bunu anlamak için şairin kendisinin ismini vereceği ve söyleyeceği bir kitabı okumuş olmak gerek. Benim bildiğim ama okuma fırsatım olmayan o kitabı en yakın zamanda okuyacağım. Ütopyaların anlatıldığı kitaplar okumuştum ve büyük zevk almıştım.

    Peki şiiri nasıl buldum? Bana kalırsa şairin şiirleri arasında en iyilerinden biri diyebilirdim. Gözlerimde lafius parazitus alerjisi olmasaydı....

    Yine de tebriğim kalsın...

    Vera Erendiz

    Böylesine güzel yorum için teşekkürler sayın Galı..

    Şairlik gibi bir iddiamın olmadığını ve dahi
    yazdıklarımı şiir olarak görmediğimi bilmenize rağmen;
    yazılanları ısrarla bu kalıplara sığdırıp;
    eleştiri kisvesi altındaki tavırlarınızla ego orgazmı yaşayıp;
    şiir , şair ve imge üzerindeki görüşünüzü
    helisel bir tekrar ile vitrine çıkarmak da
    sanırım gözlerinizdeki lafius parazitus alerjisi yüzünden ;))
    umarım bu alerji başka organ ya da uzuvlarınıza sıçramamıştır..

    Geçmiş olsun ve acil şifa dileklerimi sunuyorum..

  • Cevap Yaz
  • Ramazan Boran
    Ramazan Boran

    Herkesin dünyası, 
    içinde bulunduğuğu çevresel faktörler, yetişme tarzı, hayata bakış açısı, inanç ve değer yargılarından dolayı farklılık arz ediyor.

    Dünya sevgisi, bilinenin dışında, genel kabul görmüş kurallar dışındaki yasaklanmış lanetlenmiş yaşam tarzına tapmışlık,körü körüne bağlılık gibi etkenler hatayı da beraberinde getiriyor.

    Şiir, yukarıda bahsi geçen şeyleri eleştirel bir gözle, ithaf ettiği bir muhatap aracısıyla ne güzel tasvirliyor.

    Herkes kendisine bahşedilen rolü iyi oynamalı.Roller çatışmamalı.Yoksa şairin dizelerinde de belirttiği üzere, sesler, gözler, saç rengine varana kadar, kalbe sirayet eden o çirkinlikler gün yüzü gibi ortaya çıkar, şairin kelime kırbacıyla karşı karşıya kalabilirsiniz.

    Şairler işte böyle, şiirdeki gibi bi güzel tokatlayıverir.

    Gönülden tebrik ediyor ve
    Alkışlıyorum şiirinizi sayın Vera

    Eyvallah,
    Sevgiyle kalın hep.


    Vera Erendiz

    Teşekkür ederim Ramazan Bey,
    İrdeleyen analiziniz ile yazılana check up yapmışsınız resmen :)
    okurken ,
    herkese kendi simerenyası çerçevesinde farklı farklı zuhur edebilir duygu..
    saygı ve sevgilerimi sunuyorum...

  • Cevap Yaz
  • Şubat Türkay
    Şubat Türkay

    tebrikler ediyorum şair arkadaş)) etkileyici bir şiir.. farklı dokular var..

    Vera Erendiz

    Teşekkür ederim Şubat Bey

  • Cevap Yaz

TÜM YORUMLAR (3)