Johann Wolfgang von Goethe

karart göklerini Zeus,
duman duman bulutlarla;
diken başlarını yolan çocuk gibi de
oyna meşelerin, dağların doruklarıyla.
ama benim dünyama dokunamazsın,
ne senin yapmadığın kulübeme
ne de ateşini kıskandığın ocağıma.

şu evrende siz tanrılardan
daha zavallısı var mı bilmem:
kurban vergileri
dua üfürükleriyle beslenir
haşmetli varlığınız zar zor.
size umut bağlayan budalalar,
çocuklar, dilenciler olmasa
yok olur giderdiniz çoktan.

ben de bir çocukken
ne yapacağımı bilmez olunca
çevirirdim güneşe doğru
görmediğini gören gözlerimi;
yakarışımı dinleyecek
bir kulak varmış gibi yukarda;
varmış gibi derdimle dertlenecek
benimkine benzer bir yürek yukarda.

azgın devlere karşı kim yardım etti bana?
kim kurtardı beni ölümden,
kim kurtardı kölelikten?
şu benim yüreğim değil mi,
kutsal bir ateşle yanan yüreğim,
her işi başarmış olan?
o değil mi coşup taşarak,
yukarda uyuyanı aldatarak
başımı beladan kurtaran?

benim seni kutlamam mı gerek? niçin?
hiç derdine derman oldun mu sen
derdine derman bulamayanın?
gözyaşını sildin mi hiç
başı darda olanların?
kim adam etti beni?
güçlüler güçlüsü zaman
ve önü sonu gelmeyen kader, değil mi?
onlar değil mi
senin de benim de efendilerimiz..?

sen yoksa beni
yaşamaktan bıkar mı sandın?
kaçak çöllere giderim mi sandın
açmıyor diye
bütün düş tomurcukları?
bak işte, yerli yerimdeyim;
insanlar yetiştiriyorum bana benzer;
bütün bir kuşak benim gibi,
acılara katlanacak, ağlayacak,
gülecek, sevinecek,
ve aldırış etmeyecek sana
benim gibi!

Çeviren: Sabahattin Eyüboğlu


Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.
  • Numan TEKİN
    Numan TEKİN

    Goethe'nin yüzünü insana, doğaya ya da zamana, dolayısıyla da bilime dönmesini kadercilikle pek bağdaştıramasam da dönemin koşullarını da göz önünde bulundurmak gerekir (burada Goethe '' zaman'' kavramını tanrı yerine koymuş olabilir ki bu durumda ''kader'' kavramını ilişkilendirmek mümkün. ) diye düşünüyorum. Günümüzde kadercilik anlayışı daha çok tanrıyla özdeşleştirilir. Örneğin; Allah ne yazdıysa... , kaderde ne varsa... gibi. Şiir Mitolojik açıdan Tanrıya bir başkaldırı veya Tanrı tanımazlık gibi dürtüler uyandırsa da bu kaderci yaklaşımla '' zaman'' kavramı Tanrılaştırılmıştır kanımca.

  • Asab Acar
    Asab Acar

    Muhteşem bir şiir

  • İlk dua aşktan sonraki çiftleşmek için yuva yapmak ve son dua tanrıya; yalvarmak, lanet okumak her şeyiyle insanın tükenişi.İlk dua şairlerin sanatçıların duası ve son duada. İş güç diğerlerinin duası.

  • mitolojik şiir

  • entersan bir şiir