Bende Sığar İki Cihan Şiiri - Seyyid Nesimi

Seyyid Nesimi
44

ŞİİR


93

TAKİPÇİ

Bende Sığar İki Cihan

Bende sığar iki cihân ben bu cihâna sığmazam
Cevher-i lâmekân benim kevn ü mekâna sığmazam

Kevn ü mekândır âyetim zâta gider bidâyetim
Sen bu nişân ile beni bil ki nişâne sığmazam

Kimse gümân ü zann ile olmadı Hakk ile biliş
Hakkı bilen bilir ki ben zann ü gümâna sığmazam

Sûrete bak vü ma'nîyi sûret içinde tanı kim
Cism ile cân benim velî cism ile câna sığmazam

Hem sadefim hem inciyim haşr ü sırât
Bunca kumâş ü raht ile ben bu dükâna sığmazam

Genc-i nihân benim ben uş ayn-ı ayân benim ben uş
Gevher-i kân benim ben uş bahr ile kâna sığmazam

Arş ile ferş ü kâf ü nûn bende bulundu cümle çün
Kes sözünü uzatma kim şerh u beyâna sığmazam

Gerçi muhît-i a'zâmım adım âdem durur âdemim
Dâr ile kün fekân benim ben mu mekâna sığmazam

Cân ile hem cihân benim dehr ile hem zamân benim
Gör bu latifeyi ki ben dehr ü zamâna sığmazam

Encüm ile felek benim vahy ile melek benim
Çek dilini vü epsem ol ben bu lisâna sığmazam

Zerre benim güneş benim çâr ile penc ü şeş benim
Sûreti gör beyân ile çünkü beyâna sığmazam

Zât ileyim sıfât ile Kadr ileyim Berât ile
Gül-şekerim nebât ile piste-dehâna sığmazam

Şehd ile hem şeker hem şems benim kamer benim
Rûh-ı revân bağışlarım rûh-ı revâna sığmazam

Tîr benim kemân benim pîr benim civân benim
Devlet-i câvidan benim îne vü âna sığmazam

Yer ü gökü düzen benim geri dönüp bozan benim
Cümle yazı yazan benim ben bu dîvâna sığmazam

Nâra yanan şecer benim çarha çıkar hacer benim
Gör bu odun zebânesin ben bu zebâne sığmazam

Gerçi bugün Nesîmîyim Hâşîmîyim Kureyşîyim
Bundan uludur âyetim âyet ü şâna sığmazam

Seyyid Nesimi
Kayıt Tarihi : 25.2.2015 17:25:00
Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Şiiri Değerlendir
Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.
  • Mihan Sezgin
    Mihan Sezgin

    Allah'a ulaşmanın yolumun kalbe çıktığını dile getiren şairi saygı ve rahmetle anıyorum....

    Cevap Yaz
  • İlyas Ateş
    İlyas Ateş

    Muhteşem bir eser severek okudum

    Cevap Yaz
  • Cihat Şahin
    Cihat Şahin

    "LEYSE KE MİSLÜHÜ ŞEY'ÜN!- O (ALLAH, YARATILAN) HİÇ BİR ŞEYE BENZEMEZ!-" -Ayet-i kerime meali-

    "-YA MUHAMMED DE Kİ: 'BEN DE TIPKI SİZİN GİBİ BİR BEŞERİM(İNSANIM) SADECE BANA SİZİN VE BENİM İLAH'IMIN TEK BİR İLAH OLDUĞU VAHYEDİLİYOR." -Ayet-i kerime meali-

    "BİZ O EMANETİ SEMAVATA, DÜNYAYA VE DAĞLARA ARZ ETTİK DE, ONLAR BUNU ÜSTLENMEKTEN KORKTULAR/ÇEKİNDİLER LAKİN, İNSAN BUNU ÜSTLENDİ. ÇÜNKÜ İNSAN ÇOK CAHİLDİR VE ÇOK ZALİMDİR!" -Ayet-i kerime meali-

    Yukarıdaki ayetler gibi yüzlerce ayet-i kerime varken, bu gibi sapık sufiler uzak doğunun sapık felsefelerinin etkisinde kalarak ilahlığa soyunmuşlar ve bu sapık inançlarının adına da tasavvuf demişlerdir. Tabi ki, o zamanın kitap sünnet, ayet, hadis bilen alim kadıları da bu gibi sapıkların idamına hükmetmişlerdir. Ne yazık ki, bu cezalar öteki fikirdaşlarına ders olmamış sapık görüşlerini değişik ifadelerle ve araçlarla yaymaya devam etmişlerdir. Allah -c.c- bu gibi şirkalud fikir sahiplerini(müşrikleri) asla affetmeyeceğini onlarca ayetinde ilan etmesine rağmen, günümüzün bir çok alim ve şeyh geçinen sapık ve cahil tarikatçıları aynı fikr-i dalaleti benimseyip yaymaya devam ediyorlar. Allah ıslah etsin amin!

    Cevap Yaz
  • Kasır Galı
    Kasır Galı

    “Yaratıcının insan yüzünde tecelli etmesi” ve “vücudun organlarını harflerle izah” gibi hurifilik anlayışı ile şiirler yazan ve 14. yüzyılın önemli şairlerinden olan Nesimi' nin tıpkı Hallac-ı Mansur gibi dini kesimlerce katledilişi manidar ve önemlidir. Düşünüldüğünde bazı şeylerin değişmediğini görebiliriz. En son 1993 Sivas katliamında olduğu gibi. Din adına, Allah adına, inanç adına yapılan bu tür eylemler cehalet ve kişisel çıkar gütmekten başka bir şey olmadığı gibi bunu İslamiyetin bütününe atfetmek de en az katliam kadar cahiliye işidir.

    Şiirin güzelliği, Nesimi' nin divan şiirindeki mahareti için söylenecek söz, övülecek kelam yok. Ruhu şad olsun...

    " Gerçi bugün Nesîmîyim Hâşîmîyim Kureyşîyim
    Bundan uludur âyetim âyet ü şâna sığmazam "

    Cevap Yaz
  • Çöl Şulesi
    Çöl Şulesi

    Belki bir felsefi düşünce olarak kabul edilinebilinir. Lakin İslam'ın içindeymiş gibi bu fikirleri göstermek ne derece doğrudur?
    Bir insanın diri diri derisinin yuzulmesi elbette doğru değildir. Ve bu durumu da İslam'ın içinde göstermek yanlıştır.
    Hurufilik ...vs gibi düşünceler felsefenin konusu olabilir. Lakin İslamiyet'in konusu olamaz.

    Cevap Yaz

TÜM YORUMLAR (16)

Seyyid Nesimi